Spishäll och ugn

5k läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej

Skall koppla in spishäll och ugn i mitt renoverade kök.
    Har som tur är 3 fas framdraget redan, där den gamla ugn-spisen stog.
    Tänkte använda samma uttag(dosa), till både ugn och spishäll, varje fas är avsäkrad på 15A.
    På spishällen har jag 4 olika alternativ

1 fas 25 A, det går ju bort

230 V 3 ~ +jord 4x1.5mm^2
    400V 3N ~+jord 5x1.5mm^2
    400V 2N ~+jord 4x1.5mm^2

Tänker använda 2,5mm^2 eftersom det är 15A säkringar i centralen.
    Kommer jag få bättre fart på grejjerna om jag kopllar på något vis, hade en likadan i mina gamla lägenhet, där jag bara hade 1-fas fast inkopllad på två säkringar och där hade jag inga problem med effekten.

Sedan skulle jag vilja ansluta ugen i samma uttag(dosa), om det är OK, använder jag det sista alternativet får jag väll en fas över och kan sätta ugnen där, eller kan jag även koplla den parralellt över en använd fas i 3fas fallet?

Kan någon ge mig en beskrivning hur det är lämpligast att koplla då det borde vare en standard frågeställning(sökt men inte hittat)

Vet att jag inte är behörig men har kopllat en del förut byglingarna är ju lugna tydligt beskrivna. Var ju låååång väntetid på elektriker, och detta är ju inget svårt om man får en tydlig komentar

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Ugnen ansluter du förmodar jag till 230V (för de brukar vara 230V) och kan då använda nollan+en fas. Hällen till de övriga två faserna + nollan. Kolla jäkl.... noga hur det skall kopplas och bygla då det är lätt att göra fel om man inte vet exakt vad man håller på med. Kan bli en dyr läxa som några här fått erfara!

3. A
    Medlem Nivå 2
    Precis

Känns enkellt och logiskt, och därmed byglar jag som alternativet.

400V 2N ~+jord 4x1.5mm^2

fast med 2.5mm^2 kabel.

Eller?

4. F
    Medlem Nivå 4
  5. A
    Medlem Nivå 2
    Ja Ja, moral....

Om någon bara bekräftar hur jag skall byggla så känns det lugnt.
    Har inte hällen framför mig nu, men det klarnar nog då, men om någon bekrfätar byglingen eller rättar mig, så är det inga probs.

Snabbaste elektrikern tog 3veckor. Är rätt trött på hamburgare,pizza och snabbmat. Elektrikern skall komma senare ändå och koplla bubbelkoppen och sätta in jfb så då kan han besikta min installation.

6. F
    Medlem Nivå 4
    Det var inte en pekpinna om "moral" utan mer en fråga om att minst trippelkolla att du kopplar rätt, om du kopplar fel då hjälper det inte att elektrikern kommer 3 veckor senare och kollar att det även är gjort på ett säkert sätt, utan då har redan dyr utrustning förstörts.

Jag skulle tro att "freij.j" som skrev ämnet om den förstörde induktionshällen också var säker på hur han skulle koppla.

Tänk även på att kontrollmäta efter installation...i synnerhet när JFB inte är installerad ännu

FLKR

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nåt mer exakt svar vill inte jag ge då du inte talar om vad det är för prylar eller visar en bild av inkopplingsanvisningen.

Var har du köpt prylarna? Många butiker/kjedjor kan hjälpa till med inkopplingen.

8. A
    Medlem Nivå 2
  9. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Inte för att nonchalera riskerna med 'hempul' men den häll vi har liggandes som ska upp i vårt nya kök indikerar med V400 om man 'råkat' koppla in den felakigt, alltså inte på 230V.

Visst det framgår inte om nåt blir förstört, men man kan anta att det finns nån form av skydd inbyggt iom. att displayn talar om att det vart fel.

Hällen i fråga är en Bosch.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    jag tittade litet på manualen. Som jag ser det så anger den ingen nyttig information för hur du skall koppla in hällen. Den anger ett antal möjliga inkopplingsalternativ. Men det står inget om hur den faktiskt skall kopplas.

Åtminstonde alternativet med 230V 3 faser är direkt felaktigt, det går inte att uppnå med mindre än 5 trådar. Det verkar som inkopplingsanvisningen är avsedd för ett annat land (hittade ingen svensk version på den länkade hemsidan). jag skulle inte våga koppla in den under dessa premisser.

Om det inte finns en inkopplingsanvisning på svenska så skulle jag returnera den.

11. pefo
    Medlem Nivå 10
    Finns en svensk beskrivning om man söker. Inkopplingsanvisningen anger uppenbarligen bara de alternativ som finns. Exakt hur inkopplingen skall ske är visst beskrivet på insidan av locket till kopplingsplinten. Det gäller alltså att kunna tolka den bilden/anvisningen.

230V 3 funkar mycket riktigt inte på svenska elnätet utan bara om man har 230V mellan fas-fas. Hört att detta bla förekommer på fartyg.

12. E
    Medlem · Nivå 21
    Och tex. i Norge

13. A
    Medlem Nivå 2
    När man tittade på undersidan hällen på kopllingbilden där var allt glasklart.
    Då det var hur lugnt som helst att koplla in den, så nu är man äntligen gång med matlagningen. 2 fas 400V och en över till ugnen perfekt, tack för hjälpen

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: