Byggahus.se
Begränsning av maximalt effektuttag är väl främst något man har nytta av i lägenheter med enfasabonnemang? Jag har inte sett specen på den aktuella spisen, men det är väl ändå inte så vanligt med spisar som behöver mer än 3x16 ampere för att kunna stå på kontinuerligt? Och man har inte spisen på kontinuerligt. Begränsning av maximalt effektuttag är en fördel om man har ett enfasabonnemang. Annars är det onödigt.

En kall vinterdag med elvärme och någon duschar, vattenpumpen och varmvattenberedaren på max, motorvärmare på bilen. Sätter sedan någon på ugn och boost på flera plattor blir det ganska varma 20A huvudsäkringar.

Ska in på media markt imorgon och kolla med dom gällande garantierna. Finns det ingen som ger mer än 1år så lutar det just nu åt någon av ikeas modeller faktiskt.

Någon begränsning av effekten känner jag inte något behov av då jag bor i villa och halva släkten är elektriker. Så om jag behöver säkra upp lite spelar ingen roll. Samt att det inte blir någon större skillnad i elräkningen ändå :)

Men blir en "klämma känna"-dag imorgon så får man se :)

oneman skrev:
En kall vinterdag med elvärme och någon duschar, vattenpumpen och varmvattenberedaren på max, motorvärmare på bilen. Sätter sedan någon på ugn och boost på flera plattor blir det ganska varma 20A huvudsäkringar.
Hur många dagar om året inträffar det? Är det värt att avsiktligt försämra spisens prestanda årets alla dagar för att undvika den situationen? Det är ändå nästan aldrig som spisen drar maximal effekt under mer än några minuter.

Fortum tar 1700 kr mer per år för 25A :(
Eftersom den nästan aldrig används maximalt kommer inte effektbegränsning märkas förrän du boostar på fullt på alla plattor, men då drar den ner effekten lite grand. Begränsningen går att ställa i 1000W steg tror jag, så om man väljer 6300 W istället för 7300 W kommer det nästan aldrig märkas, men det kan vara det lilla som hindrar säkringen att lösa ut.

Grillen skrev:
Ska in på media markt imorgon och kolla med dom gällande garantierna. Finns det ingen som ger mer än 1år så lutar det just nu åt någon av ikeas modeller faktiskt.
Hoppas du berättar ditt val här sen. Vi ska bestämma oss inom några veckor. :)

Slajd-funktion är bra ist för + och - för effekten..

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
oneman skrev:
Fortum tar 1700 kr mer per år för 25A :(
Eftersom den nästan aldrig används maximalt kommer inte effektbegränsning märkas förrän du boostar på fullt på alla plattor, men då drar den ner effekten lite grand. Begränsningen går att ställa i 1000W steg tror jag, så om man väljer 6300 W istället för 7300 W kommer det nästan aldrig märkas, men det kan vara det lilla som hindrar säkringen att lösa ut.
Många som har en helt vanlig 10 kW spis i en enfaslägenhet har aldrig några problem med att säkringen löser ut. Detta trots att man inte från spisens 20 ampere kan ta ut mer än 4600W kontinuerligt. Det värsta som kan hända är att säkringen går. Då får man byta den.

Hällen belastar två faser, men inte symmetriskt. Två plattor på en fas och de andra två på en fas. Om effektbegränsningen mäter sammanlagd effekt så kan du fortfarande överbelasta en fas genom att ha två plattor på samtidigt som elvärme, varmvattenberedare och kupévärmare råkar ligga på samma fas. Mäter effektbegränsaren å andra sidan faserna var för sig så kan begränsningen träda in när du använder två plattor. Jag är säker på att effektbegränsaren kan vara bra att ha om man har ett enfasabonnemang, men har du trefas 16A eller mer så är det nästan alltid onödigt. Det skadar inte att det finns, men det är ingenting som speciellt många har nytta av.

Harald Boye skrev:
Slajd-funktion är bra ist för + och - för effekten..
Är verkligen slajd bra? Vi köpte en med + - istället för slajd för att då kan man ju ställa in den inställningen man vill utan att behöva dra fram och tillbaka på den jävla slajden för att få precis läge 7 eller så 😛

Hojte skrev:
Är verkligen slajd bra? Vi köpte en med + - istället för slajd för att då kan man ju ställa in den inställningen man vill utan att behöva dra fram och tillbaka på den jävla slajden för att få precis läge 7 eller så ��
Fast du behöver ju inte glida över slajden, ofta kan du ju trycka direkt på sjuan på slajden istället för att behöva trycka sju gånger på plustecknet.

Redigerat:
Hade siemens innan , där började reglagen bråka efter 7 år. Köpte en ikea värsting och är nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.