Byggahus.se

Spishäll glaskeramik eller induktions mellan 3 - 8.000kr

1. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Hej,

Vi håller på att kolla på en ny spishäll till vårat kök då den gamla börjar ge upp. Försöker titta runt efter tester och dyl om vilken man bör välja. Men hittar bara tester gjorda av enskilda tillverkare, och detta ger ju naturligtvis en väldigt snedvriden syn på vilken häll som är bäst :)

Har ni några tips på vilken häll som är bäst i prisklass mellan 3 - 8.000kr! Försöker hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, men betalar hellre lite mer om det är befogat!

Har i dagsläget en glaskermaikhäll, men kan tänkas byta till en induktionshäll om det är bättre!

Länka gärna till en produktbeskrivning om ni ger namn på spisar, och gärna varför jag bör välja just den.

2. G
    Medlem Nivå 7
  3. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag skulle rekommendera induktion. Det är mer snabbreglerat och sådant som stänker på hällen bränner inte fast. Jag har inga synpunkter på fabrikat, men tänk på ljudnivån. Det finns ofta fläktar i som har störande ljudnivåer.

4. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Lutar lite åt induktionshäll faktiskt men som sagt är jag öppen för det mesta i förslagsväg :)

Vad tycker ni om bryggfunktion? Att man kan "slå samman" olika zoner. Fungerar det bra, eller bör man avvakta med en sådan funktion? Samma gäller boosterfunktionerna som ska ge rejäl skjuts i W / platta om man använder den.

5. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Och vad tycker ni om Ikeas hällar? Är det big No No eller kan det vara något att titta på? Dom har ju 5 års garanti står det iaf.

6. G
    Medlem Nivå 7
    Ikeas hällar kostar ju typ lika mycket som den jag länkade, iaf de dyrare, men om man läser tester får Bosch/Siemens genomgående bättre omdömen än Electrolux/Ikea.

7. Music Man
    Medlem Nivå 10
  8. O
    Medlem Nivå 3
    Förutom de självklara sakerna som boost och hopkoppling av zoner, finns det några andra finesser som är svåra att leva utan ;)
    Steksensor?

9. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Att köpa nåt annat än induktion idag vore rena vansinnet. När man väl testat det förstår man inte hur man levt utan det.

10. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Hittar bara företag som lämnar 1års garanti på t ex siemens och bosch osv. Däremot lämnar Ikea 5 års garanti. Visst finns reklamationsrätten, men har av erfarenhet märkt att det är bra jobbigare att få igenom ett fel på reklamationsrätten än deras garantier.

Men kanske jag som är dålig på att kolla garantilängden när jag söker?

Sen verkar det ju inte finnas bro/brygg-funktion på siemens hällarna. Något som jag skulle behöva då jag har en del avlånga/långa pannor/kastruller som jag använder mycket.

Redigerat 8 apr 2015 18:36
  11. O
    Medlem Nivå 3
    Elgiganten och Mediamarkt har 5 års garanti på utvalda modeller av exempelvis Siemens. Såg det när jag var inne och tittade i veckan.

12. O
    Medlem Nivå 3
    Siemens har flexzoner istället.

13. P
    Medlem · Nivå 22
    Helnöjd med IKEA hällen vi har, kräver 16A, den ligger på 7800W, samtliga plattor har boostfunktion, två är ihopkopplingsbara, perfekt med induktion till gjutjärnsgrytor, men mera än hälften av kastrullerna går inte att köra på induktionen.

14. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Boost är helgött. Då kan man slänga ut vattenkokaren så blir det en pryl mindre i köket

15. O
    Medlem Nivå 3
    Har sett att åtminstone Siemens har Power Management, det vill säga möjlighet att begränsa maximalt effektuttag. Det tror jag att jag vill ha för att inte behöva säkra upp till 25 A till huset.