7 150 läst · 48 svar
7k läst
48 svar
Spisen vanligast orsak till elrelaterade dödsbränder
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 245 inlägg
Felanvändning av spis och spishäll stod för ett tiotal dödsfall i fjol enligt färska siffror från en ny studie som Elsäkerhetsverket låtit genomföra.
Du kan läsa artikeln här: Spisen vanligast orsak till elrelaterade dödsbränder
Du kan läsa artikeln här: Spisen vanligast orsak till elrelaterade dödsbränder
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 158 inlägg
13th Marine skrev:
Hur tror ni det skulle se ut vid större entreprenad och ut hos folk om man inte hade auktorisation över elarbeten?useless skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 158 inlägg
Har jag sagt att man inte skulle ha auktorisation?F Fiskarens_son skrev:
Problemet är den obskyra varianten för att visa kompetens: Sitta av tid.
Jag tycker att behörighetssystemet ska vara på bevisad kompetens, teoretiskt och praktiskt prov, Jämför ett körkort, där kvittar det hur du lär dig köra bara du kan köra.
Vem säger att du ska sitta av tid?13th Marine skrev:
Förhoppningsvis alla, eller åtminstone jobbar för någon som har det?useless skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 158 inlägg
Jag åsyftade praktiken. Den garanterar inte att du lärt dig allt som behövs, och är ett stort hinder för någon att ta sig in i branschen.F Fiskarens_son skrev:
Givetvis är praktiken ett bra sätt för en del att ta till sig och lära sig, men många kan göra det på annat sätt. Därmed anser jag att praktik inte är lämplig examinationsmetod, utan det ska räcka med praktiskt samt teoretiskt prov.
Det är väl förvånansvärt få som har egen auktorisation/behörighet, det är så få att man kan undra om det verkligen behövs...
Har du missat att man lagt till en hel del obligatoriska moment i körkortsutbildningen?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 158 inlägg
Är lösningen Spiskörkort?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 422 inlägg
Det borde vara standard med timer på spisar.
Eller dödmansgrepp.
Lämna inte köket med spisen på.
För övrigt har det lika lite med elinstallationer att göra som att man kan bränna sig på spisen.
Eller dödmansgrepp.
Lämna inte köket med spisen på.
För övrigt har det lika lite med elinstallationer att göra som att man kan bränna sig på spisen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 231 inlägg
Och även om man inte drar gränsen så hårt (det är svårt att hålla isär vad som blir utbildning och prov när man grottar ner sig i praktiken) så håller jämförelsen inte ändå: "Riskettan" och "tvåan" tar timmar att genomföra. Inte år som elpraktiken. (År av tid som dessutom inte utvärderas med någon större noggrannhet, utan bara genom ett enkelt intyg).13th Marine skrev:
Man har ju dessutom genomfört utvärdering om det skulle gå att examinera kunskapen för "elbehörighet", vilket rapporterades av en av de som deltog. Svaret blev "ja" och ESV rekommenderades att ge personen behörighet, vilket också skedde.
Men inte att man har kvar möjligheten, aldrig. Det skulle se ut det...