Byggahus.se

Spisen sa "poff", ugnen död.

1. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Vid matlagning idag (endast ugnen igång på 175 grader) small det plötsligt till i spisen, en fristående ElektroHelios, ca 7 år gammal. Spisen är inkopplad på 3x16A. 3-fas-dvärgbrytaren löste ut samt att en av våra 25A huvudsäkringar gick. Stängde av spisen, bytte säkring och slog till brytaren. Efter detta fungerade plattorna, klockan, ugnsbelysning samt fläkt. Däremot är alla värmeelement i ugnen döda, även grillen.

Någon som har idé om vad det kan vara? Är det lönt att ringa efter service, när en motsvarande spis fast med induktionshäll kostar 6000?

Maten fick slow-cookas på eftervärme med fläkten igång!

2. O
    Bannad · Nivå 15
    Men det är är modern med slow cooking :p

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    En spis ska inte få sådant kortslutning att den bränner säkringarna, så det har blivit något allvarligt isolationsfel på den, kanske kablar som smält eller skavts sönder. Det kan ju gå att laga, men innan dess skulle jag vara försiktig med att använda den. Ni har väl en jordfelsbrytare?

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    antagligen är det en sladd som sitter löst eller lossnat, troligtvis på termostaten alternativt på kopplingsplinten på baksidan

5. Ellagård
    Medlem Nivå 6
  6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Det händer utan anledning, dålig kvalitet bara...

• Laddar…
  7. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Tack! Vet du om satsen innehåller samma säkring som även finns löst? Dvs ingår den här säkringen
    http://shop.electrolux.se/product/3192609042/Värmesäkring+till+ugn

i den här satsen?
    http://www.spareka.fr/electromenager/spem129929-electromenager-electrolux-127046.html
    (Electrolux har tyvärr inte bild på kitet, men det är samma nummer som på den här franska sidan)

Känns lite onödigt att köpa plåtbiten för 350:- extra om det räcker med säkringen för 238:-. Fotade av säkringen och den ser ut som på bilderna.

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    men om du går in med PNC på elux hemsida vad får du för överhettningsskydd då?

det finns en väldig massa olika, skiljer på fästen anslutningar och inte minst temperatur!

en del kommer med plåten och jag kan inte riktigt komma ihåg varför, något speciellt med monteringen var det nog.
    det kanske inte gick att demontera den gamla termostaten på ett tillförlitligt sätt eller att den nya inte hade samma bultavstånd.

men kolla med PNC då blir det rätt

nu såg jag på din tidigare länk att du gått in med PNC
    står det någon temperatur på din? den skall vara på 300C

Redigerat 12 jan 2015 20:11
  9. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Jag gjorde det tråkiga och beställde satsen så att jag vet att det blir rätt. Pratade med Electrolux idag och de kunde inte berätta vilket värde det skulle vara. Orkar inte strula mer, köpte med ny plåtbit och 4 popnitar för några hundra extra :)

Har funderat vidare och maten var inte på något sätt bränd och inget annat jag kunde se var överhettat i spisens bakstycke. Sedan kör vi den rätt hårt, ofta full värme och varmluft. Kan tänka mig att det får en termosäkring att erodera med tiden.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Jag skulle hävda konstruktionsfel, för det är bara vissa modeller som detta händer på.

11. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Tack för hjälpen. Har monterat nytt överhettningsskydd och provkört de olika värme-elementen och spisen verkar funka som den skall. Alltid skön känsla att lyckas laga något!

• Laddar…