Bo Siltberg ger dig allt vad du ska tänka på angående det elektriska vid val av spis, häll och ugn.

Du kan läsa artikeln här: Koppla in spis, häll eller ugn

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Bra och nödvändig uppdatering, jag brukar ganska ofta länka till "Spisbibeln" vid frågor.

Från och med "figure 4" saknas alla bilder.
Finns även ett antal "Error: Reference source not found" som är gulmarkerade.

Vi håller på att lägga in fler bilder och fixa brutna länkar.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Bokmärker denna. Spisbibeln är otroligt bra👍👍

Bo Spisberg slår till igen!

Fantastisk bibel!

Med andra ord skall man som inskuren medlem i spiskyrkan skaffa ett fullkopplat perilex. Jag vill gå så långt som att säga att kan man under inga omständigheter få in en nolla i röret skall man dra en utanpåliggande 5G2.5. Borra genom skåp eller vad som helst men skaffa ett fullkopplat perilex.

En annan åsikt jag har är att glaskeramik är det som gäller. Har man en traditionell spis på hjul går dessa att hitta för i stort sett ingenting.

Hoho, vilka klåpare som gör spisar o hällar idag. Tack för varningarna!

A Anders_Nilsson skrev:
Fantastisk bibel!

Med andra ord skall man som inskuren medlem i spiskyrkan skaffa ett fullkopplat perilex. Jag vill gå så långt som att säga att kan man under inga omständigheter få in en nolla i röret skall man dra en utanpåliggande 5G2.5. Borra genom skåp eller vad som helst men skaffa ett fullkopplat perilex.

En annan åsikt jag har är att glaskeramik är det som gäller. Har man en traditionell spis på hjul går dessa att hitta för i stort sett ingenting.
Får man dra en nolla (+ ev fas o jord) utanpåliggande för att komplettera en äldre matning som ligger inbyggd?

K karlmb skrev:
Får man dra en nolla (+ ev fas o jord) utanpåliggande för att komplettera en äldre matning som ligger inbyggd?
NEJ, alla ledare (fas(er), nolla & jord) ska gå i samma kabel/rör/slang hela vägen från gruppcentralen till förbrukaren.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ, alla ledare (fas(er), nolla & jord) ska gå i samma kabel/rör/slang hela vägen från gruppcentralen till förbrukaren.
Väldigt olyckligt! Och dumt.

K karlmb skrev:
Det är både för att inte anläggningen ska bli oöverskådlig och för att minska de elektriska fälten.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är både för att inte anläggningen ska bli oöverskådlig och för att minska de elektriska fälten.
Jo jag förstår det. Men tex en nolla då som läggs till. I rätt färg, blå. Kan det misstolkas?

K karlmb skrev:
Nej, tvärtom.
K karlmb skrev:
Jo jag förstår det. Men tex en nolla då som läggs till. I rätt färg, blå. Kan det misstolkas?
Vad tror du händer om någon "råkar" ha av nollan som går en annan väg?

Vad tror du händer om någon "råkar" koppla in en annan grupp på samma nolla?

Edit:
Det finns ett antal trådar på forumet om man kan "låna" nolla eller skyddsjord från en annan grupp.

Tror du att dessa frågor skulle minska om man får dra ledarna olika vägar?

Det finns även ett antal trådar på forumet där nya ägaren har hittat att någon tidigare ägare har "lånat" nolla eller skyddsjord från en annan grupp.

Tror du att dessa inlägg skulle minska om man får dra ledarna olika vägar?

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo har sååå rätt i att tillverkarna (leverantörerna/importörerna) ibland lyckas få inkopplingen helt obegriplig.

För ett år sedan skulle jag koppla in en nyinköpt Bosch induktionsspis hos en kund, ett riktigt enkelt standardjobb, jag skulle alltså bara få dit ett perilex-sladdställ på rätt sätt.

Men se, spisen hade en verkligt konstig anslutningsplint, där det typ verkade saknas något, och inkopplingsanvisningen var rena skämtet.
Även Bosch hemsida var lika usel, och det hela slutade med att jag googlade runt och till sist hittade det jag behövde på, tadaa, byggahus.
Så nu vet vi, byggahus krävs för att fylla luckorna som tillverkarna lämnar efter sig, ni får aldrig lägga ner siten.

Men till sist fick jag inse att detta var en starkt effektbegränsad bosch-spis, som kan max ge ca 7,3kW (istället för 11kW) och inte alls använder en av faserna. Jag skulle aldrig köpt en sådan själv.

Och tänk, jag är ändå en elektriker, och har stort teoretiskt kunnande, ja åtminstone inom ett sånt här eltekniskt område.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, tvärtom.

Vad tror du händer om någon "råkar" ha av nollan som går en annan väg?

Vad tror du händer om någon "råkar" koppla in en annan grupp på samma nolla?

Edit:
Det finns ett antal trådar på forumet om man kan "låna" nolla eller skyddsjord från en annan grupp.

Tror du att dessa frågor skulle minska om man får dra ledarna olika vägar?

Det finns även ett antal trådar på forumet där nya ägaren har hittat att någon tidigare ägare har "lånat" nolla eller skyddsjord från en annan grupp.

Tror du att dessa inlägg skulle minska om man får dra ledarna olika vägar?
Visst. Men fulkoppling är ju just det.
Någon kan råka överbelasta en nolla ändå, har ju med var och hur det kopplas, inte vilken väg en nolla går.
Om det kopplas av någon med kompetens så spelar det ju tekniskt ingen roll.
Givetvis kan det bli rörigt om man släpper allt fritt och en kompetent person ska koppla in något efter 10 år. Men då beror det ju på ifall dokumentation finns eller inte.
En kompetent person råkar inte bara koppla på något ifall man ser att matning kommer ifrån två olika rör tex, och kan det inte klarläggas varifrån nollan kommer så ska hen ju kräva omdragning i det läget isåfall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.