Undrar om någon vet om det finns spisar med ugn som har både platta samt gashäll? Gärna 90cm bred. :confused:

Ilve P90VMP, kanske?

Finns fler att välja mellan på http://www.ilve.se

För övrigt tycker jag att ni bör välja enbart gas. De jag känner som i beslutsamhetsångesten har valt både och har alltid ångrat sig. Det blir endast gasen som används i slutändan och hällen är mest i vägen eller fungerar som förvaringsutrymme.
Tänk också på att en 90-häll med fem eller fler brännare funkar bäst med P19-flaskor. Dessa får man söka tillstånd för, men det är en enkel åtgärd.

Detta med gas är nytt för mig. Vad är det för tillstånd som behövs i så fall, vart söker man det. Vart är det lämpligast att placera gasflaskor i ett hus. Kan man placera dem på utsidan på fasaden och bara dra in ett rör typ?
Tack!

emilbjorling skrev:
Detta med gas är nytt för mig. Vad är det för tillstånd som behövs i så fall, vart söker man det. Vart är det lämpligast att placera gasflaskor i ett hus. Kan man placera dem på utsidan på fasaden och bara dra in ett rör typ?
Tack!
Kör du P-11 (den vanligaste flaskan) behövs inget tillstånd. Det är bara att följa tips från t.ex. http://www.gasol.nu . Vill du köra P-19 (19kg propan) eller större söker man tillstånd genom ditt statsbyggnadskontor och med hjälp av Räddningsverket. I detta fall skall man anlita en gasinstallatör som lämnar ett godkännande på att anläggningen uppfyller kraven och hur mycket av vilken vara som hanteras.
Med P-11 har du hyfsad frihet att placera flaskorna. Med P-19 måste du ha en obrännbart vidbyggt förråd på utsidan huset och rördragning härifrån. Rören brukar varar glödgad koppar. Helst drar man det i ett flexibelt och skarvlöst plaströr, t.ex. pansarflexslang. Röret skall också vara oskarvat på dolda ställen. Skyddsröret skall vara tätat i köket och öppet på flasksidan.

P-19 är också långt under hälften så dyrt per kilo propan mot P-11, så det kan vara värt besväret om man kör mycket med spisen.

Redigerat:
Pratade gasspis med en krögare en gång och han satte in gasspis med elektrisk ugn i sitt eget kök, gasugn "funkar aldrig", blev enl hans åsikt för torrt och för ojämn värme.
Funderade på gashäll med det blev elglashäll till slut. Ångrar detta då och då, nästa kåk får gashäll.
Tänk på att avståndet till fläkten måste vara större vid gashäll, min sitter lite för lågt så jag kan inte byta utan att höja fläkten.

Fotografen skrev:
Pratade gasspis med en krögare en gång och han satte in gasspis med elektrisk ugn i sitt eget kök, gasugn "funkar aldrig", blev enl hans åsikt för torrt och för ojämn värme...
Just det, ja! Det var ju inte särsklit tydligt i mitt inlägg; det är naturligtvis bättre med elugn. Åsikten "endast gas" betyder alltså gashäll + elugn. Ursäkta röran.

Tack för alla reflektioner! Vad menas med "vidbyggt" måste de stå skilt ifrån stammfastigheten då??? Men menar ni på att en P11 flaska skulle räcka till dagligt behov eller man skall satsa på en P19 för ett normalt hushåll/använding. Hur mycket går det åt vid normal användning i ett hushåll och år. Vad är kostnaden för detta? Verkar vara mycket jobb men är väl antagligen värt besväret när det väl fungerar!
Tack!

Gasolflaskor varkar kosta 4-600 för en P6-P11, en P19 nån hundring till, här är en för 400: http://http://www.blocket.se/vi/17337850.htm?ca=14_s

9055492815.jpg

En P6-P11 kostar 150-200 att byta till en full, en P19 något mer. Det är inte gasen som är dyr, det är till största delen hanteringen av flaskorna som kostar, en liten campingfalska kostar också 150-200 att byta.

Hemmakatten
Vill protestera lite mot Johans beskrivning av kraven vid installation.
Vi har tillstånd att inneha 2 st P19-flaskor med automatisk omkopplare. En inspektör kom hem till oss innan installationen och diskuterade hur det skulle utföras. Någon inspektion eller intygande i efterhand behövdes inte. Inte heller var det något tvång att ha ett obrännbart skåp för förvaring av gasolflaskorna. Det finns inte heller något lagkrav på det.

Vi har våra flaskor i vårt förråd som står 3 meter från huset. Enkla träluckor med ventilation i nederkant öppnas ut i det fria. Inåt själva förrådet är det i "gasolförrådet" dubbla gipsskivor med fog som gör att det blir gastätt inåt förrådet.

Vi har hittills bara använt P11-flaskor eftersom vi kom över ett par sådana till billig penning (en ny flaska kostar över 1000-lappen). Vi har gjort av med ca 2 P11-flaskor per år, vilket är mycket mindre än vad jag trodde från början med tanke på att vi lagar mycket mat. Vi är mycket nöjda med gasolhällen, kommer aldrig att ha en elhäll igen.

Har ni något tips på en bra spis med gashäll??? Är det Ilve produkter man skall kika på eller finns det andra bra alternativ??

Hemmakatten skrev:
Vill protestera lite mot Johans beskrivning av kraven vid installation.
Vi har tillstånd att inneha 2 st P19-flaskor med automatisk omkopplare. En inspektör kom hem till oss innan installationen och diskuterade hur det skulle utföras. Någon inspektion eller intygande i efterhand behövdes inte. Inte heller var det något tvång att ha ett obrännbart skåp för förvaring av gasolflaskorna. Det finns inte heller något lagkrav på det.
...
Då skiljer det sig säkert mellan olika ställen. Jag blev i alla fall tvungen att ha inspektion från statsbyggnadskontoret och fick även komplettera med gaslarm som man faktiskt provkörde. Man testade även dagvattenbrunnar med rök. Räddningsverket hade då tidigare varit på plats och haft synpunkter. Inspektionen tog kommunen 4200:- för. :(

För övrigt gör vi åt med 2st P-19 per år, men då använder vi spisen mycket.

Redigerat:
emilbjorling skrev:
Har ni något tips på en bra spis med gashäll??? Är det Ilve produkter man skall kika på eller finns det andra bra alternativ??
Ilve och Smeg är två bra (italienska) fabrikat som tål stryk. Gaggenau rekommemderar en del här på forumet, men jag anser personligen att det är smäck. Går bara sönder. Lite som Alessi; överprissatt skräp. Fungerar dock alldeles utmärkt så länge det är helt. ;)

Om du bor i närheten av Göteborg (Halland?) rekommenderas ett besök på Electrolux Home på Backaplan. De är auktoriserade Ilve-ÅF.

Hemmakatten
Oj, det var en otroligt noggrann kontroll! Och dyrbar! Har flera bekanta som bor i olika kommuner och ingen av dessa har varit med om någon kontroll alls.

Vad gäller gasspisar finns det, förutom de märken som Johan nämner, Gram och Gorenje som är bra låg/mellanpris-spisar samt Delonghi och IGF som är mellan/högpris-spisar. Lyxpris även AGA-spisar. MEN - glöm inte bort Ikeas gasspis, 90cm bred med elugn. Priset 10.295:- är oslagbart. Känner flera som är mkt nöjda med denna spis.

Redigerat:
Då själva gaskonstruktionen är relativt enkel (har i princip funkat likadant alltid) så tror jag inte det spelar någon större roll vilken du väljer, utan det är snarare ugnen som utgör den stora skillnaden.

Om man jämför kvalitet på Delonghi och Smeg vilket fabrikat skulle nii föredra då? :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.