Byggahus.se

Spirorör i snickarverkstad

1. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Kommer hänga upp ett spirorörsystem dia 125mm kopplat till spånsugen. Den lilla scheppach på 1150m3 jag har idag är rena skämtet i sammanhanget, så funderingen är hur pass många kubik den tänkta spånsugen bör klara att förflytta i timmen för att klara att transportera spån från en rikthyvel modell stor(transportsträcka10m) i ett rörsystem där endast en maskin kommer användas åt gången medan längsta transportsträcka är ca 14meter. Någon som använder ett spånsugsystem med så pass liten diameter på rören?

Redigerat 13 dec 2015 00:08
  2. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Med den längden på rören tror jag det blir svårt att få tillräckligt flöde hela vägen med samma dimension utan att behöva köpa en onödigt stor fläkt. Normalt brukar man från fläkten gå från större rör till mindre för att behålla bra luftflöde och få luftmotståndet i rören.
    Nu är jag ingen ventilationsmontör, men det finns säkert fler härpå forumet som kan räkna på rördiameter och luftmängdsbehov.

3. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Även om det även är en kostnadsfråga så kan det i så fall vara värt att kliva upp till 160mm i diameter. Ska försöka få hjälp med att räkna på detta.