7 853 läst · 20 svar
8k läst
20 svar
Spirorör genom fasad, från ftx till kombidon? isolering? ljudisolering?
Hej, ska installera ett FTX-system i vårt sommarhus, vägghängd FTX där till- och frånluft måste hamna typ bredvid varandra pga utrymmesskäl, och att vi inte vill exponeras för fula rör i rummet.
Från den vägghängda FTX:en som har samtliga anslutningar i överkant (Hero 95) kommer det gå två 90° böjar för ut och in-luft, som i stort nuddar väggen när de träs på FXT:en, och därpå sätts spirorören (125 mm) som då går genom väggen (gips, plywood 175 mm glassull, ångspärr, och yttervägg).
Funderar på kombidon, men då måste rören när de kommer ut från yttervägg hamna rätt exakt för att passa kombidonet (typ CC 250), så enklare med varsin ytterväggskåpa som kanske riktas ifrån varandra.
Så hur isolerar jag spiroröret? Med denna?
Sedan frågan om ljudisolering. Jag tänker att man har en sådan på tilluftsröret där det passar och innan förgrening? Och passa samma sätt med utluften, när allt är ihopsamlat.
Från den vägghängda FTX:en som har samtliga anslutningar i överkant (Hero 95) kommer det gå två 90° böjar för ut och in-luft, som i stort nuddar väggen när de träs på FXT:en, och därpå sätts spirorören (125 mm) som då går genom väggen (gips, plywood 175 mm glassull, ångspärr, och yttervägg).
Funderar på kombidon, men då måste rören när de kommer ut från yttervägg hamna rätt exakt för att passa kombidonet (typ CC 250), så enklare med varsin ytterväggskåpa som kanske riktas ifrån varandra.
Så hur isolerar jag spiroröret? Med denna?

Sedan frågan om ljudisolering. Jag tänker att man har en sådan på tilluftsröret där det passar och innan förgrening? Och passa samma sätt med utluften, när allt är ihopsamlat.
På rören mellan aggregatet och utomhuslyften skall isoleringen ha ett kondensskydd utanpå isoleringen likt din bild.
Du behöver ljuddämpare på alla rör.
Två stora på till och från luft samt flexdämpare vid varje don.
In och avluft klarar sig med flexdämpare.
Du behöver ljuddämpare på alla rör.
Två stora på till och från luft samt flexdämpare vid varje don.
In och avluft klarar sig med flexdämpare.
Varför flexdämpare innan varje don?L Luugen skrev:
Är systemet rätt dimensionerat så behövs det knappast
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 355 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 355 inlägg
Jag hade ungefär samma förutsättningar, satte flexrör från aggregatet till combidon som isolerades med sån strumpa som visas ovan!
Satte en fast dämpare och sen flexdämpare vid varje ventil på tilluften, men hade för trångt att få till dämpare på frånluften. Hade det gått skulle jag vilja ha även på frånluft, men kan leva med lite ljud. I rummen med tilluft är det knäpptyst.
Satte en fast dämpare och sen flexdämpare vid varje ventil på tilluften, men hade för trångt att få till dämpare på frånluften. Hade det gått skulle jag vilja ha även på frånluft, men kan leva med lite ljud. I rummen med tilluft är det knäpptyst.
Innehåller min skiss de rätta komponenterna? Allt är inomhus i rumstemperatur.L Luugen skrev:
Vh Marc
Redigerat:
Hur skulle du göra i mitt läge? Jag har 10 cm innan väggen börjar, väggen är typ 30 cm bred, skulle du bygga en stel in och utluft hela vägen? Eller en flexdämpare som är typ 30 cm lång innan den sluts på ett stelt spriorör som går igenom väggen som i sin tur är kondensskyddat...L Luugen skrev:
Hej,
Har projekterat vent. lösningar förr, så här brukade jag göra. FTX kräver att alla frånlufts kanaler har en isolering på minst 50mm, i kallutrymmen minst 80mm för att utnyttja värmeväxling. Tilluftskanalerna bör också isoleras med 50mm om det är långa kanal dragningar. Ljudämpare skall sitta på aggregatet för tl + fl. flexdämpare kan sättas på tl uttagen till sovrum och mellan sovrum. I övrigt, vistas man inte i närheten av kombidonet, ex uteplats så kan man spara in den kostnaden på ljuddämpare. Kombidonet måste sitta på norra sidan av huset för att undvika solvärmen. Kondensskydd 30mm på intagets kanal är brukligt.
Har projekterat vent. lösningar förr, så här brukade jag göra. FTX kräver att alla frånlufts kanaler har en isolering på minst 50mm, i kallutrymmen minst 80mm för att utnyttja värmeväxling. Tilluftskanalerna bör också isoleras med 50mm om det är långa kanal dragningar. Ljudämpare skall sitta på aggregatet för tl + fl. flexdämpare kan sättas på tl uttagen till sovrum och mellan sovrum. I övrigt, vistas man inte i närheten av kombidonet, ex uteplats så kan man spara in den kostnaden på ljuddämpare. Kombidonet måste sitta på norra sidan av huset för att undvika solvärmen. Kondensskydd 30mm på intagets kanal är brukligt.