Byggahus.se
Jag blir förbryllad när jag tittar på ritningarna på IFÖ's toaletter.

Tittar man på Spira Art 6240 så ser man tydligt på deras design-bilder att den är gjord för att stå emot vägg,

Och tittar man på ritningen ser man att centrum på den vertikala S-lås-anslutningen är 70mm från toalettens bakkant. Man ser rent av att det är gjort ett urtag i porslinet för att muffen/tätningen skall få plats.

Röret behöver alltså komma upp med sitt centrum 70mm från väggen.

Vilket ger att avståndet mellan färdig vägg och min Uponor 2318407 WC-stos blir 7,5mm.

Ganska långt från 60mm enl. GVK.

Vad är det jag missförstår?

Kan det vara så märkligt att Svenska IFÖ har produkter som inte går att montera enl., deras egna presentationsmaterial utan att strida emot GVK?

Det är samma mått, 70mm även på 6260 som vi vill installera, men denna är väl kanske inte lika tydligt presenterad som vägg-monterad, och man kanske kan leva med att få 52mm bakom, då kommer man ju åt att torka av den.

Skall installera min stos nu, och blir väldigt villrådig.

Någon som har något att tillägga?

toalettstol-ifo-spira-art-6240-rimfree__0796dbe6-c449-419d-87aa-fe73518330d2.jpg
toalettstol-ifo-spira-art-6240-rimfree__359a3b34-9700-467d-9bde-9fc5fe51e0cc.jpg

BirgitS
D David_Berglund skrev:
Kan det vara så märkligt att Svenska IFÖ har produkter som inte går att montera enl., deras egna presentationsmaterial utan att strida emot GVK?
Det är 40 år sen Ifö Sanitär såldes till Wärtsilä och därmed upphörde att vara svenskt, sen har verksamheten sålts vidare och ingår numera i den schweiziska koncernen Geberit, så man kan misstänka att de gör produkter för flera länder.

Ja.. så kan det förstås vara..

Men till min fråga, hur gör folk? Väljer man då bort modeller som skall sitta emot vägg eller frångår man 60mm-regeln?

BirgitS
Det är nog mycket ovanligt att man frångår 60 mm-regeln eftersom det ökar risken för vattenskador rätt mycket och försäkringsbolaget brukar inte vilja ge ersättningen om man inte har följt branschreglerna.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.