1 661 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Spindel till Jonsereds vertikalfräs
Tjenare. Har en äldre Jonsereds vertikalfräs som saknar spindel.
Nån som vet var man kan få tag på en?
TR
Nån som vet var man kan få tag på en?
TR
@Maskintok vet allt sånt 
Vilken modell av Jonsered?
Om det är en FM-C kan vi ta mått av någon av spindlarna som jag har till min.
Sedan kan någon lokal verkstad svarva så många spindlar du vill ha enligt ritning.
Jonsered brukar väl oftast ha klämbackor som greppar om en cylindrisk ända på spindeln.
Somliga fräsar har en slipad kona nedtill på spindeln och då måste den rundslipas på någon motorrenoveringsverkstad som har utrustning för sådant.
Som mutter passar till exempel en helt vanlig standard mutter för M27 fingänga. Man gängar spindeln så den passar.
Om fräsen har höger-vänstergång skall man fräsa in ett litet spår i spindeln så det når en bit förbi gängan. Då kan man tillverka en bricka med en klack som greppar i spåret. Då lossnar inte muttern då man kör med vänsterbett.
Om det är en FM-C kan vi ta mått av någon av spindlarna som jag har till min.
Sedan kan någon lokal verkstad svarva så många spindlar du vill ha enligt ritning.
Jonsered brukar väl oftast ha klämbackor som greppar om en cylindrisk ända på spindeln.
Somliga fräsar har en slipad kona nedtill på spindeln och då måste den rundslipas på någon motorrenoveringsverkstad som har utrustning för sådant.
Som mutter passar till exempel en helt vanlig standard mutter för M27 fingänga. Man gängar spindeln så den passar.
Om fräsen har höger-vänstergång skall man fräsa in ett litet spår i spindeln så det når en bit förbi gängan. Då kan man tillverka en bricka med en klack som greppar i spåret. Då lossnar inte muttern då man kör med vänsterbett.
Ahaa tack, jo det ser ut att va en FM-C.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spindelaxel till bordsfäs. Värnamofräs
Möbelsnickeri -
Vad behöver jag? Ny spindel till utkastare?
Vatten & Avlopp -
Antik metallfräs, tillverkare? Vad är det för sorts kona som ska sitta i spindeln? Och lite annat!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Spindelbyte på jonsereds fm-fräs ?
Möbelsnickeri -
Elstart till äldre jonsereds planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon