spilla asfalt eller lägga nytt

6k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 1

En byggarkompis berättade att han aldrig hade bytt
    ett papptak utan bara spillde på ny asfalt på det.

Mitt tak på tillbyggnaden är 35 år gammalt och är sållat med bubblor.
    Det lutar inte mycket alls.
    Tror inte att det läcker något ännu..

Vad anser panelen?
    Ny takpapp eller bara kleta asfalt i evighet.

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: spilla asfalt eller lägga nytt

Ny papp, asfaltsklet är en nödlösning som håller 5 år i bästa fall och som dessutom är förhållandevis dyr.

3. K
    Medlem Nivå 2

Instämmer. Ny papp är bäst. Asfaltsalternativet håller inte många år.

4. S
    Medlem Nivå 5

bästa och i längden billigaste lösningen är att fixa fall på taket.

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Tja vet inte det, om man nu räknar med att ett bra papptak håller ca. 40 år och man behöver ändra konstruktion, söka bygglov mm. i det alternativet när man ska bygga fall så är iallafall mitt val lätt........

6. D
    Medlem Nivå 3

Hakar på denna tråd med en fråga i samma riktning. Jag funderar på att lägga nytt papptak på mitt garage och där ligger nu säkert 3 lager gammelpapp med blåsor och elände.

Hur får man bort det gamla på bästa sätt? Man vill väl ha kliniskt rent innan man lägger nytt ;D

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Normalt sett tar man inte bort den gamla pappen, finns egentligen ingen anledning, men vill man tvunget ha bort den så är det vinkelslip (att dela upp pappen i rutor) och stor kofot som gäller. Räkna även med en hel del svordomar och smutsiga händer. Lycka till 8)

8. D
    Medlem Nivå 3

Men om man inte tar bort det gamla och har blåsor mm och lägger nytt på, är det inte stor risk att det nya släpper etc särskilt om man ibland går på taket?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: