Satte upp taklister med byggmax vitlackad dyckert för lister. Visst - den vita färgen på spikskallarna försvann väl till stor del av hammarsalgen. Igår målade jag över listerna med takfärg. Nu har spikskallarna rostat igenom färgen och jag har rostbruna prickar längs hela taklisten. :confused:

Vad har jag gjort för fel och vad gör jag nu för att rädda situationen? :(

Tröttsamma problem...

• Gilla
axn
  • Laddar…
Låter ju skumt kan jag tycka. Men pröva med rostskyddsfärg på spik huvudet och sen måla över. Ska ju inte behövas egentligen men i land får man ju ta läget för vad det är

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
ClasseClas
Jag har valt att alltid använda varmgalvad spik även inomhus. Den typen av spik sitter bättre än vanlig elförzinkad och så rostar den inte. Det ska ju inte behövas inomhus egentligen men den funkar även i nymålade fuktiga rum och även i kallställda utrymmen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Om jag ändå vetat det innan. Såhär ser det i alla fall ut nu var 30e centimeter:
Vitmålad vägg med en fläck och listverk med sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ogalvaniserad spik, lackytan bortslagen, vattenbaserad färg -> rost, kanske :confused:

Slutsats: Köp inte spik på Byggmax.

Och jag har också undrat över de där vitmålade dyckertarna (och listskruven):
Den enda del som kommer att synas är där färgen garanterat försvinner.
Vad är vitsen egentligen :p

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Det är nog som du säger. Fasen vad tråkigt det känns såhär i efterhand. Är det nån idé att måla över en gång till eller kommer rosten att sprida sig vidare?

H
KnockOnWood skrev:
Ogalvaniserad spik, lackytan bortslagen, vattenbaserad färg -> rost, kanske :confused:

Slutsats: Köp inte spik på Byggmax.

Och jag har också undrat över de där vitmålade dyckertarna (och listskruven):
Den enda del som kommer att synas är där färgen garanterat försvinner.
Vad är vitsen egentligen :p
Vitmålade dyckert fungerar väldigt bra tycker jag, dock aldrig köpt från Byggmax eller liknande

Jag upplever att vissa vattenbaserade färger får allt obehandlat järn att rosta. Måste vara något i färgen som gör det. Värsta exemplet var när jag köpte vattenbaserad elementfärg - mindre fläckar av bart järn är ju svårt att undvika på en sektionsradiator. När man bättringsmålade sådana med lösningsmedelsbaserad färg så behövde man inte rostskyddsgrunda var enda liten bar fläck. Med vattenbaserad färg måste man grunda allt om man inte vill ha rostfläckar.

I källaren där jag dragit latexfärg på plankväggar spikade med blank spik så blev det bruna fläckar av spikskallarna också. Löste det med lite rostskyddsfärg på alla spikrader först.

På lister med takfärg har jag inte upplevt problemet, men så brukar jag spackla alla spikskallar först också.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Totte_S
Spärrmåla med kvistlack, du kan göra egen kvistlack genom att spä ut vanligt trälim med lite vatten så den blir strykbar.

plan-g skrev:
Om jag ändå vetat det innan. Såhär ser det i alla fall ut nu var 30e centimeter:
[bild]

A
Det är samma problem med sådan spik (från spikpistol) utan skalle, som byggfirmor använder när de sätter lister. Spiken börjar rosta direkt. Att måla över med vattenbaserad färg fungerar inte.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.