9 306 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Spikskallar rostat igenom takfärgen 1 dygn efter listuppsättning inomhus!?
Satte upp taklister med byggmax vitlackad dyckert för lister. Visst - den vita färgen på spikskallarna försvann väl till stor del av hammarsalgen. Igår målade jag över listerna med takfärg. Nu har spikskallarna rostat igenom färgen och jag har rostbruna prickar längs hela taklisten. 
Vad har jag gjort för fel och vad gör jag nu för att rädda situationen?
Tröttsamma problem...
Vad har jag gjort för fel och vad gör jag nu för att rädda situationen?
Tröttsamma problem...
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag har valt att alltid använda varmgalvad spik även inomhus. Den typen av spik sitter bättre än vanlig elförzinkad och så rostar den inte. Det ska ju inte behövas inomhus egentligen men den funkar även i nymålade fuktiga rum och även i kallställda utrymmen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ogalvaniserad spik, lackytan bortslagen, vattenbaserad färg -> rost, kanske
Slutsats: Köp inte spik på Byggmax.
Och jag har också undrat över de där vitmålade dyckertarna (och listskruven):
Den enda del som kommer att synas är där färgen garanterat försvinner.
Vad är vitsen egentligen
Slutsats: Köp inte spik på Byggmax.
Och jag har också undrat över de där vitmålade dyckertarna (och listskruven):
Den enda del som kommer att synas är där färgen garanterat försvinner.
Vad är vitsen egentligen
Produkter som diskuteras: "listskruven"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Vitmålade dyckert fungerar väldigt bra tycker jag, dock aldrig köpt från Byggmax eller liknandeKnockOnWood skrev:
Jag upplever att vissa vattenbaserade färger får allt obehandlat järn att rosta. Måste vara något i färgen som gör det. Värsta exemplet var när jag köpte vattenbaserad elementfärg - mindre fläckar av bart järn är ju svårt att undvika på en sektionsradiator. När man bättringsmålade sådana med lösningsmedelsbaserad färg så behövde man inte rostskyddsgrunda var enda liten bar fläck. Med vattenbaserad färg måste man grunda allt om man inte vill ha rostfläckar.
I källaren där jag dragit latexfärg på plankväggar spikade med blank spik så blev det bruna fläckar av spikskallarna också. Löste det med lite rostskyddsfärg på alla spikrader först.
På lister med takfärg har jag inte upplevt problemet, men så brukar jag spackla alla spikskallar först också.
I källaren där jag dragit latexfärg på plankväggar spikade med blank spik så blev det bruna fläckar av spikskallarna också. Löste det med lite rostskyddsfärg på alla spikrader först.
På lister med takfärg har jag inte upplevt problemet, men så brukar jag spackla alla spikskallar först också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden