Byggahus.se

Spikplugg, försänkning

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 6 inlägg

disabledd

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2009
    • 6 inlägg
    Ska lista med spikplugg. Använde en kort listbit och provade med och är inte nöjd med hur det blir. Som jag förmodade sticker skruven och nylonpluggen ut (1,5mm) och går inte att dölja snyggt, ens med täckbricka. Måste jag försänka och förborra innan montering? Hittar inget om detta någonstans. Se gärna bild.

2. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 513 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Använd rödplugg och listskruv istället, ger ett snyggare resultat tycker jag.

3. D
    Medlem · Västra Götaland · 6 inlägg

disabledd

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jul 2009
    • 6 inlägg
    Ja, det är ett bra alternativ. Vitmålade listskruvar eller listspikar är ju knappt märkbara. Fördelen med spikplugg är ju att kunna pricka hålet enkelt och utan att behöva ta bort listen, med försänkare är det ju bara ett moment extra som jag kan göra med en skruvdragaren som jag har tillsammans med borrhammaren. Jag stack iväg innan och fixade en försänkningsborr och blev faktiskt mycket nöjd över resultatet. Det är väl täckbrickan man kan orda om, men jag tror att den knappt kommer märkas.

4. Totem
    Medlem · Singö · 832 inlägg

Totem

Medlem
    Jag skulle vara nöjd. Det år nog ingen annan än du som ser ett problem. Det brukar vara så vid byggen, den som har gjort jobbet ser massor av saker man inte är nöjd över men alla andra gör det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.