6 147 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Spika ihop 45x195 istället för limträbalk?
Vi har tagit bort en 4m bärande vägg i en timmerstuga som håller upp övervåningen, tog för givet att snickaren skulle sätta upp en limträbalk men har istället spikat ihop 3st 45x195 i bredd, kan detta verkligen fungera att ersätta timmerväggen och bära upp övervåningen? Stugan är 8x6m och kortfattat kan man säga att det är ett kors med fyra bärande väggar som möts i murstocken i mitten och vi har tagit bort en av dessa väggar.
Kan det rasa eller kommer den böja sig med tiden och taket börjar hänga?
Kan det rasa eller kommer den böja sig med tiden och taket börjar hänga?
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Det spelar ingen roll hur de tre parallela balkarna har fästs i varandra, det höjer inte hållfastheten. Det som är avgörande är höjden på balken. Böjhållfastheten går med balkhöjden upphöjd till tre.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
gjort ett liknande projekt då jag inte har kunskap om dessa beräkningar bad jag min virkesleverantör räkna på balken och det blev en 315*95 har jag för mig på tre meter så 195*45 låter klent även om man tar tre stycken
Nu är inte detta svar ett yrkesmässigt seriöst svar men ska man förenkla grovt, ett bjälklag=1x45x195 +tak med snö=1x45x195 vid ca 4m spännvidd. Utan att jag räknar på det tror jag att det håller i brottgräns utmärkt. Antagligen lite hög utnyttjande i bruksgräns.pelpet skrev:
Klicka här för att svara