Vi har precis totalrenoverat vår fasad och bytt till nya aluminiumbeklädda fönster från Elitfönster. De nya fönstren ligger i liv med fasaden och när jag kikade precis så verkar hantverkarna spikat foder i både panel och genom aluminiumet. De verkar inte tycka att det är några konstigheter men jag är orolig för att det påverkar både fuktskydd och därmed garantier.

Någon här som har erfarenhet av liknande eller möjligtvis referens till någon form av branschregel? Bland Elitfönsters monteringsanvisningar hittar jag inget som har med det att göra.

Bifogar närbild + utzoomad bild

• Närbild på ett aluminiumbeklätt fönster där fodret är spikat genom aluminiumet och panelen, vilket orsakar oro för fuktskydd och garantier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett aluminiumbeklätt fönster från Elitfönster. Foder är spikat på panel och genom aluminium, markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Vad är ens anledningen att spika i fönsterkarmen (genom alu).
Man spikar fodret i panelen eller annat fast virke utanför karmen, att spika som det är gjort på bilden bäddar ju för att det ska komma in vatten där.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag satte in mina egna Elitfönster och spikade absolut inte genom aluminiumet, låter som en dålig idé. Jag sågade foderna med tillräckligt exakt passning, hyvlade lite på några ställen och sedan satte jag utefog på foderbiten som anslöt mot fönstrets aluminium (blev alltså dolt, syns inte) och skruvade sedan fast foderna så att skruvarna gick in i träfasaden utanför fönstret och det blev alldeles utmärkt.

Tänkte ut detta själv då snickaren drog sig ur och det har inte rört sig en millimeter på 15 år (edit: snart 20 år nu) och ser fortfarande perfekt ut, och är helt tätt.

Vad som är branschstandard har jag ingen aning om. Ofta slarvas det enligt min erfarenhet.

J
När jag har spikat i aluminium så borrar jag med 3mm stålborr igen fodret och aluminiumet och sedan spikar med tretumsspik..
Ja ett foder ska sitta tätt mot fönstret..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.