11 417 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
spik eller skruv och isf vilken skruv för väggpanel på gårdsbyggnad?
Jag vill minnas mig ha frågat detta engång tidigare men hittade inte tråden.
Jag är nu klar med nya jätte-reglar på en av mina bondgårdsbyggnader och tänkte idag fåupp den nya 21mm panelen.
Det är mot solsidan så jag vet ju att det är stor påfrestning på virket vilket syns på samtliga byggnaderna.
Frågan är om jag ska spika, eller sätta med skruv. Och i så fall med vad för slags skruv?
Googlar och Gabbers panelskruv-reklam känns lockande. håller 20 gångerbättre än spik, längre än tryckimpregnerat, bakåtgänga som pressar in panelen, osv. Konstigt att dom valt en kul-skalle dock
Jag är nu klar med nya jätte-reglar på en av mina bondgårdsbyggnader och tänkte idag fåupp den nya 21mm panelen.
Det är mot solsidan så jag vet ju att det är stor påfrestning på virket vilket syns på samtliga byggnaderna.
Frågan är om jag ska spika, eller sätta med skruv. Och i så fall med vad för slags skruv?
Googlar och Gabbers panelskruv-reklam känns lockande. håller 20 gångerbättre än spik, längre än tryckimpregnerat, bakåtgänga som pressar in panelen, osv. Konstigt att dom valt en kul-skalle dock
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Spikpistol!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Heco Protect 4, som Jula säljer, tycker jag är utmärkta skruv.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spik-och-skruv/skruv/traskruv/traskruvar-303002/
5x60 kanske passar bäst för din panel.
Och jag instämmer i att det är behagligare att skruva än att spika om man har lite problem med axeln.
Någon pistol har jag aldrig provat. Saknar vapenlicens
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spik-och-skruv/skruv/traskruv/traskruvar-303002/
5x60 kanske passar bäst för din panel.
Och jag instämmer i att det är behagligare att skruva än att spika om man har lite problem med axeln.
Någon pistol har jag aldrig provat. Saknar vapenlicens
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden