Byggahus.se

spik eller skruv och isf vilken skruv för väggpanel på gårdsbyggnad?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag vill minnas mig ha frågat detta engång tidigare men hittade inte tråden.

Jag är nu klar med nya jätte-reglar på en av mina bondgårdsbyggnader och tänkte idag fåupp den nya 21mm panelen.

Det är mot solsidan så jag vet ju att det är stor påfrestning på virket vilket syns på samtliga byggnaderna.

Frågan är om jag ska spika, eller sätta med skruv. Och i så fall med vad för slags skruv?

Googlar och Gabbers panelskruv-reklam känns lockande. håller 20 gångerbättre än spik, längre än tryckimpregnerat, bakåtgänga som pressar in panelen, osv. Konstigt att dom valt en kul-skalle dock

Redigerat 14 mar 2015 12:26
  2. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Spikpistol!

3. Y
    Medlem · Nivå 18
    kikar lite på olika spikpistoler. funderar på Spikpistol A900FN, fast verkar vara klurigt att hitta bra spik till den 34 gradaren. julas spik har ju bara halv skalle som jag tolkar bilden.

Redigerat 14 mar 2015 14:51
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  5. Montören
    Medlem Nivå 6
    Jag använde den här skruven till min panel, funkar kanon, spräcker inte träet.
    Jag har satt liggande fjällpanel svartmålad, med tanke på sommarvärmen vågade jag inte spika.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skruv.jpg

6. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Skruvade min panel med vanlig trallskruv.

7. Y
    Medlem · Nivå 18
    inledde med enstaka trallskruv, sen gick jag över till enbart hammare å spik. fick gjort halva väggen idag iaf.
    - tänk om jag tog hammaren direkt än att funderat på pistol och skruv i ett år. :)