Byggahus.se

Spelar det någon roll vem som ansöker om bygglovet/står som byggherre?

1. Stampen
    Medlem Nivå 2
    Jag och min bror står i begrepp att börja bygga fritidshus på en tomt som ägs av vår far, tanken är att vi skall skifta fastigheten i samband med bygget och vi kommer även att behöva belåna/upprätta byggkreditiv under projektet.

Nu så är vi i princip klara att skriva kontrakt med husleverantör (jag + bror kommer att äga 50/50% solidariskt) samt upprätta lånelöfte/kreditiv samt lämna in bygglovsansökan.

Dock uppstod en fråga, min far har gjort klart bygglovsansökan men angivit sig själv som byggherre/ansökare och fastigheten står fortfarande på pappa.

Kommer det stöka till det i processen? Jag tänker att banken inte kommer att acceptera att vi inte har lagfarten på fastigheten innan de beviljar lån/kreditiv (sk. Ofri grund). Är det samma sak med bygglovet, rätt personer som står på det eller är det fritt fram att "överlåta" godkänt bygglov till ny fastighetsinnehavare etc.??

Vill ju inte att vi gör något fel nu som komplicerar processen i onödan, samtidigt som vi vill sätta igång alla processer så fort som möjligt.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Det är enbart banken som kommer kräva att låntagarna är ägare, eller att ni skriver på alla tre som låntagare.

3. Stampen
    Medlem Nivå 2
    Ok, tack - då kan vi gå vidare med pappa som sökande i nuläget då och fastigheten ståendes på honom, tack!