Jag behöver lite input om detta. Skall måla om hundra år gamla spegeldörrar. Dom är vita nu och skall fortsätta vara vita.
Men, behöver jag slipa ner dom till trärent först? Har försökt skrapa lite försiktigt för att bedöma färgtjockleken (dock svårbedömt). Tittar man på profilerna ser dom lite "mjuka" ut... Men jag kanske inbillar mig?
Det finns sprickor i färgen i övergången mellan spegel och profil - så där behövs lite skrapning. Men då finns väl risken att få en nivåskillnad (med synlig kant) efter ommålningen?
Ett dilemma. Spara massor av tid och energi om jag inte gör dom trärena 😆
/Magnus
Men, behöver jag slipa ner dom till trärent först? Har försökt skrapa lite försiktigt för att bedöma färgtjockleken (dock svårbedömt). Tittar man på profilerna ser dom lite "mjuka" ut... Men jag kanske inbillar mig?
Det finns sprickor i färgen i övergången mellan spegel och profil - så där behövs lite skrapning. Men då finns väl risken att få en nivåskillnad (med synlig kant) efter ommålningen?
/Magnus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är mera en utseendefråga och om man vill att de ska ha ett gammalt utseende.
Gamla dörrar målades ofta om utan större underarbete så det syns fortfarande skavanker och ojämnheter.
Och de målades med oljefärger, så en gammal dörr bör idag målas linoljefärg.
Gamla dörrar målades ofta om utan större underarbete så det syns fortfarande skavanker och ojämnheter.
Och de målades med oljefärger, så en gammal dörr bör idag målas linoljefärg.
Det beror på om ni vill, eller kan acceptera, att dörrarna fortsätter se ut som 100 år gamla dörrar med dussintals lager färg. Finns en viss charm med detM Magnus_vb skrev:Jag behöver lite input om detta. Skall måla om hundra år gamla spegeldörrar. Dom är vita nu och skall fortsätta vara vita.
/Magnus
[bild][bild][bild]
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Du kommer få mycket skarpare profiler om du skrapar rent och målar om. Spricka runt spegeln får du mer eller mindre alltid eftersom träet rör sig där.
Vid målning med en traditionell linoljefärg kommer sprickan att synas mindre, och profilerna behålla mer av sin form än med en modernare färg som lägger sig i tjockare lager.
Personligen tycker inte jag att övermålning med nyare färgtyper och utsuddade profiler räknas som patina. Mer som att man inte ser lika tydligt hur dörren var menad att upplevas. Det är kul att se hur intrycket förändras när man får kanter som var menad att vara skarpa och djupa skåror att bli tydliga igen.
Men det är ju en del jobb att göra det och bättre då att lämna orört och måla över om man inte vill göra det hela vägen. Är inget fel med det heller och lämpligt att prioritera efter vad man har av tid och intresse. Då finns det gamla orört kvar i botten om någon vill ta fram det någon gång. Var noga bara att slipning inte går ner och skadar listernas profil.
Vid målning med en traditionell linoljefärg kommer sprickan att synas mindre, och profilerna behålla mer av sin form än med en modernare färg som lägger sig i tjockare lager.
Personligen tycker inte jag att övermålning med nyare färgtyper och utsuddade profiler räknas som patina. Mer som att man inte ser lika tydligt hur dörren var menad att upplevas. Det är kul att se hur intrycket förändras när man får kanter som var menad att vara skarpa och djupa skåror att bli tydliga igen.
Men det är ju en del jobb att göra det och bättre då att lämna orört och måla över om man inte vill göra det hela vägen. Är inget fel med det heller och lämpligt att prioritera efter vad man har av tid och intresse. Då finns det gamla orört kvar i botten om någon vill ta fram det någon gång. Var noga bara att slipning inte går ner och skadar listernas profil.
Tänkvärda argument!R Räknenisse skrev:Du kommer få mycket skarpare profiler om du skrapar rent och målar om. Spricka runt spegeln får du mer eller mindre alltid eftersom träet rör sig där.
Oj-oj. Jag behöver fundera ett par varv till 🤪 (måste ändå skaffa en mer passande profilskrapa)
Jag tog bort beslagen vid handtaget, och det verkar som det bara är två (?) lager färg: En grå-grön matt färg (linolja) i botten och en riktgt hård och blank vit ovan den (ev. två lager av den vita).
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "profilskrapa"
Profilskrapa Speedheater
Färgskrapa för grövre snickerier
335 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det krävs värme, rätt skrapor och tålamod. Om tidsåtgången är orimlig eller inte beror på den som ska göra det. Men har man inte tiden så är det bättre att avstå än att stressa.
Tips på skrapa: Bacho 625, med olika formade skär.
Tips på skrapa: Bacho 625, med olika formade skär.
Den har jag 😀, med trekantsbladet och det som kallas "pear". Dock passar inte radien så bra, så jag tänker införskaffa den lilla Speedmaster med 6 olika profiler.R Räknenisse skrev:
Just nu lutar det mot att skrapa bara där det behövs. Men kanske gör jag en liten test med varmluftspistol på en liten yta med profil. För att försöka bedöma hur mycket "skarpare" profilen blir.
PS. Jag har testslipat lite med 40-papper. Biter knappt på färgen 😆 Tåligare färg förr.
Redigerat:
Speedheater är att föredra för liknande jobb. Det kommer ta ett par kvällar att skrapa rent. Om man är försiktig så brukar man kunna klara att inte skada profilen för mycket.
Tyvärr ser det ut som om det är övermålat men nån tjock plastfärg. Den kommer släppa i sjok från linoljefärgen underst. Man kan givetvis bara måla över, då försvinner lite av profilerna och det är svårt att inte få tidigare "flisor" och släpp kring speglarna snyggt. Man KAN spackla, men bara om det är få skador, annars blir det mer jobb med det än att ta bort all färg.
Jag har på några foder bara målat över och spacklat i. Några har jag skrapat trärena. Andra har jag bytt till snarlik profil. Dörrar har jag i princip uteslutande skrapat trärena om de målats över med plastfärg.
Det viktiga tror jag är att gå försiktigt till väga. Gamla dörrar ska man vara rädd om.
...och lägger till... man var ganska ofta noga med underarbete och använde nån slags spackelfärg... men jag tycker inte det behövs om man gör om det... Tar man de största ojämnheterna med spackel så tycker jag det räcker långt...
Tyvärr ser det ut som om det är övermålat men nån tjock plastfärg. Den kommer släppa i sjok från linoljefärgen underst. Man kan givetvis bara måla över, då försvinner lite av profilerna och det är svårt att inte få tidigare "flisor" och släpp kring speglarna snyggt. Man KAN spackla, men bara om det är få skador, annars blir det mer jobb med det än att ta bort all färg.
Jag har på några foder bara målat över och spacklat i. Några har jag skrapat trärena. Andra har jag bytt till snarlik profil. Dörrar har jag i princip uteslutande skrapat trärena om de målats över med plastfärg.
Det viktiga tror jag är att gå försiktigt till väga. Gamla dörrar ska man vara rädd om.
...och lägger till... man var ganska ofta noga med underarbete och använde nån slags spackelfärg... men jag tycker inte det behövs om man gör om det... Tar man de största ojämnheterna med spackel så tycker jag det räcker långt...
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 783 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det tråkiga med ett test är att den biten alltid kommer sticka ut om du inte slutför när det är sådan tjock plastfärg du tar bort. Tänk efter var du placerar testet, typ runt nedre spegeln på en baksida man sällan ser.M Magnus_vb skrev:Den har jag 😀, med trekantsbladet och det som kallas "pear". Dock passar inte radien så bra, så jag tänker införskaffa den lilla Speedmaster med 6 olika profiler.
Just nu lutar det mot att skrapa bara där det behövs. Men kanske gör jag en liten test med varmluftspistol på en liten yta med profil. För att försöka bedöma hur mycket "skarpare" profilen blir.
PS. Jag har testslipat lite med 40-papper. Biter knappt på färgen 😆 Tåligare färg förr.
Sedan är det inte som trären, utan först när man lagt ett lager färg som profilens form lyfts fram av ljus och skuggor så man ser hela effekten.
Man lägger själv ambitionsnivå, men jag tycker den vita färgen ser ut som någon slags tjock lackfärg från 70-talet. Den äldre grågröna är däremot helt underbar!
Om jag hade haft så fina dörrar hade jag nog lagt ner jobbet på att få bort den fula vita färgen, och måla dem med linoljefärg. Ffa hade jag inte skrapat delvis och målat över, tror det kommer se för jäkligt ut…
Kan färgborttagning vara ett alternativ? vet inget om det men borde göra mindre åverkan på kanter och profiler än skrapa?
Om jag hade haft så fina dörrar hade jag nog lagt ner jobbet på att få bort den fula vita färgen, och måla dem med linoljefärg. Ffa hade jag inte skrapat delvis och målat över, tror det kommer se för jäkligt ut…
Kan färgborttagning vara ett alternativ? vet inget om det men borde göra mindre åverkan på kanter och profiler än skrapa?
Jag vet. 🙄🤪R Räknenisse skrev:
Har sovit på problemet, men kan inte bestämma mig. Har nu testat - och min lekmannamässiga bedömning är att profilerna blir lite "skarpare".
Tror (?) inte det är plastfärg: den har gulnat rejält (tydlig skillnad där jag har slipa) och det blir "smulor" och mindre klumpar av färgen som jag skrapat bort (med värmepistol). Om jag går på trärent så behöver jag hyra en speedmaster.
Det är pardörrar som jag "hittade" på en av kattvindarna. Jag gissar att dom har varit bortplockade i minst ett par decennier...
/Magnus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
70-talet låter rimligt.Satsuki skrev:
Man lägger själv ambitionsnivå, men jag tycker den vita färgen ser ut som någon slags tjock lackfärg från 70-talet. Den äldre grågröna är däremot helt underbar!
Just nu leder trärent med en noslängd 😀 Jag har många dörrar som på sikt skall målas - och vill vara konsekvent.
I ett gammalt hus kan man tillåta sig att inte vara konsekvent tycker jag. Nån dörr kan få bara bli övermålad (kanske tillsvidare) - en dörr som alltid står öppen mot en vägg kan man fuska på den sida som inte syns. Det går alltid att gå över dörren igen.
Jag tror du ska kosta på dig bra verktyg, speedheater och några olika skrapor. Sen ha tålamod och ta en dörr i taget.
Det är sannolikt inte linoljefärg du skrapar bort för den är svår att måla sådär tjockt. Men det kan vara spackelfärg man hade under linoljefärgen även om jag inte tror det.
Att bara tvätta och måla över med linoljefärg, rakt över flagor och ojämnheter, kan också funka - det blir en enhetlig färg och man förstår att det är en temporär lösning. Jag skulle dock inte måla en tjock plastfärg över då det gör det svårare att skrapa bort allt den dag du har tid att skrapa trärent (eller någon efter dig gör det). För en sak är säker. Dessa dörrar kan leva flera generationer till - något som moderna pappdörrar inte kommer göra.
Jag tror du ska kosta på dig bra verktyg, speedheater och några olika skrapor. Sen ha tålamod och ta en dörr i taget.
Det är sannolikt inte linoljefärg du skrapar bort för den är svår att måla sådär tjockt. Men det kan vara spackelfärg man hade under linoljefärgen även om jag inte tror det.
Att bara tvätta och måla över med linoljefärg, rakt över flagor och ojämnheter, kan också funka - det blir en enhetlig färg och man förstår att det är en temporär lösning. Jag skulle dock inte måla en tjock plastfärg över då det gör det svårare att skrapa bort allt den dag du har tid att skrapa trärent (eller någon efter dig gör det). För en sak är säker. Dessa dörrar kan leva flera generationer till - något som moderna pappdörrar inte kommer göra.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer