Byggahus.se

Spegeldörr i massivt trä i badrum?

1. 8
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för ett ypperligt forum!

Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt sent 20-tal som totalrenoverades invändigt på 80-talet. Försöker nu stegvis att återskapa lite av 20-talskänslan i lägenheten.

Ett led i den planen är att byta ut två innerdörrar mot spegeldörrar, gärna i massivt trä. Den dörr som kommer att synas mest är badrumsdörren som är det första man möts av när man kliver in i lägenheten.

Jag har haft kontakt med ett snickeri som avråder mig från att sätta in en dörr i massivt trä i badrum då dörren kan slå sig. Är trädörr i badrum dumt? Jag har sett flera äldre lägenheter med originalbadrumsdörr i trä.
    Jag önskar så genuin känsla som möjligt och är därför inte så sugen på mdf.
    Kan man ex. behandla trädörr med särskild färg som står emot väta? Eller är det bättre att sälla sig till mdf eller annat?

Passar på att slänga ut frågan om tips på snickerier som tillverkar spegeldörrar också, om någon har erfarenhet av en beställning? T ex Byggfabriken har prisvärda spegeldörrar men dessa säljs i mängder oanvända på blocket vilket har fått mig att fundera. Dessutom lev. de omålade och är i icke kvistren furu vilket ställer vissa krav på målningen.
    Har även hittat till allmoge.se, deras dörrar är dock ganska kostsamma...

Ytterligare ett alternativ vore att renovera två gamla spegeldörrar, men jag hoppas slippa byta ut dörrkarmarna och gissar att projektet att hitta passande spegeldörrar som går att renovera till exakta mått (särskilt djup/tjocklek?!) är ett svårt projekt.

Mycket tacksam för råd!

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Jag har spegeldörr i massivt trä i badrummet. Inga problem alls!
    Välkommen hit förresten!

• Laddar…
  3. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 14
    Vi har spegeldörrar från 1850-talet till vårt badrum och tvättstuga, inga problem alls. Samt en antik kommod i badrummet och den har inte heller slagit sig eller blivit dålig i färgen. Så länge ventilationen fungerar som den ska och det inte är mängder av kondens på alla ytorna i badrummet behöver du inte vara rädd för trädörr. Man står ju inte och duschar rätt mot dörren heller, så jag förstår inte vad den där snickaren menar... Leta upp minst tre snickare och gör en förfrågan, både om att bygga en ny dörr och att anpassa en, på Blocket köpt, gammal dörr för att se vad dom säger och prisskillnader. Har du vägarna förbi Hälsingland finns det många duktiga och prisvärda snickare där. Fråga bland grannarna om det är någon som kanske har dörrblad liggandes i källarförrådet, ibland kan man ha tur.
    Välkommen till forumet!

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 23
    Lustigt nog har jag bara bott i hus där badrumsdörren varit en riktig spegeldörr. Finns det något annat? Att påstå att det inte är lämpligt med spegeldörrar i badrum är nonsens. En sådan möbelsnickare skulle jag inte anlita. Poängen med spegeldörrar är att dörrbladets rörelser pga fuktförändringar i bredd och höjdriktningarna är mycket små genom att speglarna kan röra sig fritt i sina fack.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 6
    Hur pass mycket är du emot känslan av mdf? Kan du tänka om på den fronten så kan du höra av dig i pm. Jobbar nämligen med att sälja dörrar och även spegeldörrar, visserligen brukar ordrar ligga mellan 25 och 250 stycken dörrar men va tusan för en forumbroder/syster kan man alltid göra undantag. Specialdesignat går också att lösa.

6. 8
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tusen tack för informativa svar!

Det låter ju som justusandersson skrev att jag kanske ska vända mig till ett annat snickeri som är lite bättre orienterade i dessa frågor.

Går det att säga något om vad som kan tänkas innebära mindre arbete för en snickare - att anpassa en äldre dörr till en befintlig dörrkarm eller att utifrån befintlig dörr anpassa dörröppningen samt sätta in ny dörrkarm? Har svårt att överblicka hur pass krångligt det är att anpassa dörröppning inkl montering karm. Särskild i badrum där det finns kakel på båda sidor om dörrkarmen.

Båda alternativen låter i mina öron som svåra projekt. Med andra ord lutar det åt nytillverkad måttbeställd dörr.
    Även om en äldre hade varit så mycket trevligare!

7. 8
    Medlem Nivå 1
    Har nu pratat med annat snickeri som ställde sig frågade till huruvida modern dörrkarm byggd under 80-talet kan bära upp massiv spegeldörr. Minst en av väggarna där jag ska byta dörren är uppförd då, dvs inte originalvägg/karm.

Finns det någon med erfarenhet av att montera massiv dörr i modern dörrkarm?

8. Solari
    Husägare Nivå 4
    Jag har satt i en spegeldörr i modern karm i vårt badrum för någon månad sedan. Inga problem vad jag kan bedöma och inte heller snickaren hade synpunkter på detta.
    Vad skulle problemet vara?

9. 8
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Han menade på att väggen/karmen kanske inte är tillräckligt rejäl för att bära upp en tung dörr.

10. Solari
    Husägare Nivå 4
    Men karmskruven sitter väl igenom karmen? Alltså måste det väl vara väggens bärighet som är viktigast?

11. 8
    Medlem Nivå 1
    Säkerligen. Har för lite kunskap själv... Hur kan man ta reda på väggens bärighet?

12. S
    Medlem · Nivå 13
    Alla tankar är ju goda men det handlar om en dörr, inte fundamentet till öresundsbron. Sätt i det du tycker är lämpligt, blir det kattskit senare, färgen flagnar, dörren ruttnar, den ramlar bort. Gör nåt åt det då isåfall.

13. Stiftet
    Självbyggare · Nivå 5
    vi har satt in gamla dörrar i vår lägenhet från 1895 det fanns några befintliga karmar men använde också moderna karmar. Använde gångjärn från tiden. I badrummet satte vi in en ny spegeldörr. Målade den med linoljefärg efter 13 år ser den lika dan ut som när vi monterade den. Som man tidigare sagt är det inga hållfasthet problem med en ny karm. Den förankras på minst fyra punkter i regeln som sitter i väggen. Det kan självfallet bli svårare om väggen är murad (gammalt murbruk är ibland väldigt poröst) men då spelar det ingen roll hur tjock karmen är. En karm kan kosta lika mycket som själva dörrbladet, så de är mest en fråga om vad man har råd med.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 23
    Principiellt sett är det inte särskild stor skillnad mellan gamla och nya dörrkarmar. Äldre är oftast lite djupare och aningen tjockare och har kanske frästa kanter. Standardiseringen på detta område kom igång redan i början av 50-talet. Skillnaden är, som flera påpekat, dock försumbar när det gäller möjligheten att bära upp en spegeldörr, i synnerhet en badrumsdörr. Att bara byta dörrbladet är ju betydligt enklare än att också byta karmen.

• Laddar…
  15. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Jag monterade en gammal skafferidörr ("walk in skafferi" typ) som badrumsdörr där en gammal garderobsdörr i masonit satt. Det var ingen riktig karm (väggarna bredvid bestod av fina spegeldörrar från annan plats i huset som någon gång blivit byggmaterial). men måtten på öppningen stämde bra med dörrens. Nytillverkade gångjärn i gammal design skaffades hos någon byggnadsvårdsfirma. Det går att både korta av och förlänga spegeldörrar några cm innan de tappar proportionerna om det behövs. Ett lås med extratunn låskista ersatte det utanpåliggande gamla nyckellåset (de kan inte öppnas utifrån om ett litet barn råkar låsa in sig).
    Till frågan om det är lämpligt med spegeldörrar i badrum. Jag målade upp den perfekt innan den kom på plats. Redan första vintern rörde sig träet så mycket att färgen sprack kring samtliga speglar. Dörren är kanske känsligare för fuktförändringar för att den är relativt tunn?
    Om man målar tunnare så delarna kan röra sig kanske man slipper fula sprickor.
    Trots det blev det ett lyft jämfört med den föregående dörren.

• Laddar…