Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Speedheater

1. L
    Medlem · Värmland · 126 inlägg

louksor

Medlem
    Hej!

Var tänkt att vi skulle få huset vattenblästrat som jag skrev om i en annan tråd, men nu har det gått över 3 veckor sen han skulle komma och fixa detta, "kommer i morgon" har det låtit i flera veckor nu, så ger upp och letar annat sätt att få bort färgen på.....

Är det bästa att köpa eller hyra en speedheater, eller finns det bättre alternativ att ta bort färgen på ?

Flügger hyr ut speedheater här i stan, men kostar 190:-/dygn..

Har sett de säljs för ca 4300:-

Hur lång tid tar det att skrapa ett hus med hjälp av speedheater ? fasaden är på ca 200m2 sen tillkommer fönstren efter det oxå....

Är det bra andrahandsvärde på speedheater ? köper vi en för typ 4300:- vad kan vi sälja den för efter använt den till vårat hus ? 3000 ?

ska vi hyra en så blir det ju att bara hyra på helger, alltså 2 dagar i veckan,(kommer ta lång tid innan vi är klara då) annars kan vi inte utnyttja den så mkt för de priset, jobbar ju under veckan, annars blir de bara ett par timmar varje dag som man får betala 190:-/dygn för....

Vad skulle ni ha gjort ?

Vet ni om nåt ställe som säljer speedheater billigt ?
    billigaste jag hittade var ett företag som hade annons på blocket. strax över 4300.
    Stativ vore bra oxå, men kostar ett par tusen mer då, men är vi två som jobbar så kan den ena värma o den andra skrapa så borde funka ändå.

Det är nån sorts plastfärg på huset nu, vill ha trärent och på med ny fin färg... Tinova VX, blir det Trägrå 4 på fasaden med ev vita knutar och gröna fönster, såg ett sånt hus i en nordsjöreklam o såg fint ut, men har ej bestämt oss än för fönster o knutar, tar fasaden till o börja med, så får vi se vad som passar bra när den e klar.

2. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Hej.

Tro inte att det blir superenkelt med en Speedheater. Jag höll på i en vecka med ett entreparti på Sahlgrenska. (göteborg) Dock så var det mycket vinklar och vrår, men ändå.
    Glöm inte masken, då det frigörs massa kemikalier när du bränner gammal färg.
    200 m2 plus fönster är ju en del att skrapa. Kan du inte hyra en med stativ först, i en kväll, så ser du ju hur snabbt det går. Då kan du ju avgöra om du ska köpa en egen, och även om du ska ha stativet.

Lycka till. mvh Gustav.

3. L

louksor

Medlem
    Okej, men finns det något annat alternativ att välja på då ?

Undre lagret nu är plastfärg, över det är de vanlig färg o båda dessa har flagnat o spruckit på flera ställen och eftersom jag inte vill ha plastfärg på så måste ju all gammal färg bort.

Har bokat en speedheater till helgen, så ska testa då o se om den funkar bra på huset..

De på Flügger trodde det skulle ta ca 1 vecka att skrapa fasaden på 200m2, om man är 2 pers, så en värmer o en skrapar...

4. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Jag har inget alternativ. Speedheater är nog det bästa. Återkom gärna efter helgen.

5. S
    Medlem · 326 inlägg

stomneby

Medlem
    Hej.
    Jag har ett liknande projekt kittar och målar fönster, Har läst några trådar här om att använda en helt vanlig infravärmare sök och finn. Så jag köpte en på ÖB 149kr för att prova det fungerar alldeles utmärkt. Har ett avstånd på ca 5cm och ungefär 5min för att göra kittet skrapbart färgen mjuknar på ca halva tiden. Dessutom så värmer infran 1m långt.
    Mvh H

6. L

louksor

Medlem
    Har läst det oxå, har du byggt ett handtag till värmaren då eller ?
    Blir väl lite varm att hålla i....

Sitter 2st äldre infravärmare på altan, kanske skulle testa det, men måste ha ett handtag isåfall o nånting så värmaren inte kommer för nära väggen.....

Men har jag tur så ska ev min sambos farfar köpa en speedheater, jag ska låna en i helgen av Flügger och testa på vårat hus, sen ska vi även åka till han o testa deras hus, funkar den bra så skulle han ev köpa den.
    Gör han det kostar det mig inget att låna :)

7. S
    Medlem · 326 inlägg

stomneby

Medlem
    Hej då det är fönsterbågar jag renoverar så lägger jag bågen på två bockar i metall också från öb sedan så hänger infran i tunna kedjor från taket i garaget fungerar utmärkt. Då det tar lite tid att få upp värmen så bör man nog göra någon form av stativ. Det blir inte speciellt varmt bakåt så medföljande fästen och lite god fantasi borde räcka långt.
    Mvh H

8. J
    Medlem · Västernorrland · 1 454 inlägg

JanneL

Medlem
    Hej!
    För 5-6 år sedan lånade jag en Speedheater från Göteborgtrakten. Det var en större modell än den som säljs för ca 4500:-
    Man satte fast en skena vertikalt på väggen, hängde på en åkvagn och kunde i den skruva fast rundjärn som man hakade fast Speedheatern i. Man kunde då nå en yta på 6x6 m om jag inte minns helt tokigt. Det är en hel del jobb även om det är lättskrapat. Resultatet blir mycket bra. Infran gör att man drar ut kådan i virket, förutsatt att det finns något. Skulle tro det är mer rationellt att använda en större apparat.

9. Harrieth
    Medlem · Västernorrland · 285 inlägg

Harrieth

Medlem
    Vi har precis blivit klara med att renskrapa vårt hus. Vi (min man och jag) har använt en varsin speedheater. Arbetet har tagit ca 500 timmar och då är fönstren kvar....
    Vet ej exakt hur många kvadrat det rör sig om men skulle tippa på mellan 200 - 250 m2.
    För oss har det lönat sig att köpa speedheaters istället för att hyra.

10. L

louksor

Medlem
    Har testat en speedheater i helgen, den funkade mycket bra, hade 5lager med färg, i botten var det grå färg, troligtsvis grundfärg ?`o sedan 4st olika nyanser av gult....
    Huset är 40år gammalt.... Men nu åker alla lager bort o sen blir det ett nytt fint lager på. :)

Det blev lite jobbigt att stå och hålla i när man värmer..
    Blir för dyrt att hyra oxå, ska man hyra en maskin bör man hålla på från morgon till kväll för o utnyttja den.....

Det blir att köpa en istället och köper med en sån där armställning oxå, underlättar nog lite..
    Då kan vi hålla på lite varje dag, så blir det nog gjort under sommarn... Blir väl att ta en sida i taget o skrapa o sedan måla.

Ingår det skrapa när man köper en speedheater ? Fick iaf inte med nån när ja hyrde, men såg på tex speedheater.se att det ser ut som de följer med skrapa, men kanske beror på vart man köper den ?

Har hittat flera brädor som ja slipper skrapa iaf, men måste byta ut dom istället.
    Är ju fjällpanel, vet inte om jag kan få bort de som sitter i mitten, eller om jag måst plocka bort alla uppifrån eller nerifrån för att få bort de i mitten ?

Redigerat 9 jun 2008 01:31
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.