Byggahus.se

Speedheater - borttagning av alla sorters färger?

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Jag har förstått att speedheter är ett bra hjälmedel för färgborttagning men fungerar den på alla slags färger? Vad har ni för erfarenheter?

Mvh

Jonas

2. J
    Medlem Nivå 7
    Den fungerar på alla sorters färger på träfasader, men jag skulle tippa på att den är mest effektiv på akrylatfärger.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag är intresserad att få information om inomhusfärger också. Måste skrapa både inomhus och utomhus för att kunna försvara ett inköp ;)

Med vänlig hälsning

Jonas

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Vanlig varmluftspicka duger väl? Köpte min för 79 spänn på Rusta. Tillsammans med en skrapa så tror jag den duger till det mesta.

5. J
    Medlem Nivå 7
    Är det på trä inomhus också?

6. v-g
    Medlem Nivå 13
    Lukten kan vara värre inomhus beroende på färgen kan det lukta rejält. Bra ventilation alternativt andningsmask är nog att rekommendera. Jag körde med fönstret öppet.

7. slaskman
    Medlem Nivå 8
    Köp en infravärmare på stativ för några hundra i stället. Samma pryl annat pris.....

8. N
    Medlem Nivå 6
    Jag har använt Speedheater vid två tillfällen, dels vid tidigare köksrenovering och dels vid pågående trapp-dito.

I köket hittade vi ett rejält gammalt planktak under spånskiva och rester av två lager spännpapp, varav det äldsta satt med miljarders handsmidda nubb. Färgen i taket (3 eller 4 lager) hade m.a.o. suttit länge, och på detta bet varken Speedheater, slipmaskin eller färgborttagningsmedel. Speedheatern värmde förvisso upp färgen och den började bubbla sig, men när man sedan försökte skrapa hårdnade färgen direkt och det lossade bara lite fnas.

I trappen däremot satt 3 lager vanlig snickerifärg och detta lossade i ett nafs. På med värme, vänta tills det bubblar och börjar ryka och sen skrapa direkt. Tog alla lager på en gång och blev näst intill trärent. Kan varmt (!) rekommenderas för relativ lätt åtkomliga snickerier, dörrar, fönster och liknande där det inte är en massa skrymslen och vrår.

/Magnus

P.S. Kökstaket plockades efter mycket svärande till slut ner planka för planka (varvid all spånisolering kom drösande ner i skallen), alla miljarders nubb drogs ur och plankorna hyvlades för att bli av med färgen. Därefter två lager täcklasyr och tillbaka upp i taket. Snyggt blev det, men det ligger fortfarande spån mellan fönsterrutorna... D.S.

9. S
    Medlem Nivå 3
    Fungerar det på modern vattenbaserad inomhusfärg också. Kan vara bra att vet om man målar något nu så att man kan få bort den om tio år...
    Jonas

10. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Passa er när ni använder Speedheatern. Man kan stöta på gammal färg med bly i. Då krävs friskluftsmask och andra skyddsåtgärder. Inget man vill att ens barn springer runt i kanske.

11. L
    Medlem Nivå 7
    Jag tyckte att speedheaterna var lite hopplös, eftersom den värmde så stora ytor hann det stelna och klibba fast på ytan innan man hann fram med skrapan. Tung att hålla med. Inomhus på snickerier var den tung att jobba med, föredrar värmepistolen, lite hanterbar. Sixten08, ett tips är att inte måla med färg som måste skrapas bort. Om mina axlar fick bestämma skulle alla dessa moderna färger sänkas i en vilande vulkan.

12. K
    Medlem Nivå 5
    Var det inte limfärg? Den får man inte bort med speedheater eller varmluftspistol, den tvättar man bort med svamp och vatten.

13. N
    Medlem Nivå 6
    Tyvärr inte. Vi slog ihop köket med ett intilliggande rum för att få mer yta, och i det andra rummet var det någon slags limfärg i taket. Det var bara att gå på med en sprayflaska med vatten och sedan ta spackelspaden... Hur smidigt som helst. Det positiva med att vi tog ner taket i köket är att vi fick upp lådor för infällda spottar, diverse elledningar och ny inkanal till köksfläkten när man ändå var på gång.

/Magnus

14. N
    Medlem Nivå 7
    undrar just varför alla vill ta bort all färg inna ni målar om ??
    sitter färgen finns det ingen som helst anledning.
    det är en myt att all färg måste tas bort innan ommålning.

15. S
    Medlem Nivå 3
    Det lutar åt att jag kommer att ge mig på att måla med linoljefärg så får vi se om jag orkar hålla i...om inte så är det ju bra att veta vad det finns för alternativ för att ine "förstöra" för framtida ommålning...
    Kan jag dra slutsatsen att det borde även gå att få bort modern vattanbaserad färg med speedheatern?
    /Jonas