Byggahus.se

Specifikation data/TV-nät

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 522 inlägg

Don_Tom

Medlem
    Håller på att speca elen i vår Onsalavilla och har kommit till punkten för data/tele/TV. Min tanke är enligt följande:

• Jag utesluter tele helt. Endast ett uttag centralt placerat i huset där DECT basstationen placeras
    • Två 16mm rör till varje uttag, TV-kabel i det ena och NV-kabel i det andra
    • Stjärnnät med navet placerat centralt i huset

Vad kan ev. tänkas saknas i en dylik installation?

Vad hade prisdiffen ungeär blivit om man valt motsvarande Lexcomlösning? Vad skulle fördelarna varit?

2. H
    Medlem · 7 inlägg

HB

Medlem

Re: Specifikation data/TV-nät

Du kan gå på samma miss som vi gjort. :-[
    Vi kan inte ha ViaSat utan att tatta telefonkabel runt huset. Vi har ett centralt uttag och sedan trådlös telefon och kommer nog att välja Boxeralternativet för att de åtminstone inte i dagsläget använder sig av modem, som ViaSat, för att rädda sig från de hemska TV-piraterna. Kanske det kommer hos fler leverantörer? Någon som vet?

/Henrik

3. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Om du har en sat. mottagare eller boxer kan det vara ganska smart att ha ett extra 16 rör till denna platsen..
    På så sätt kan du återleda RF signalen till övriga huset.

Tänk även på att det är bättre med en extra tomdosa,man blir j-vligt förbannad den dagen man behöver en........

4. T
    Medlem · 901 inlägg

Tomtebo

Medlem

Glöm inte att stoppa in rör för larm också när du ändå håller på.

5. D

Don_Tom

Medlem

Men det räcker alltså inte att ha ett uttag för nätverk parallellt? Dvs vid sidan om tv-kabeln?

Betr. larm har vi hittills tittat på och funderat kring en trådlös lösning. Men det kanske skall omvärderas?

6. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Det finns ingen anledning att titta på ett trådlöst larm när ni bygger nytt....

Både sämre och dyrare.

7. D

Don_Tom

Medlem

Hrmm. Det blir ju en fasansfull massa rör detta.....

Utöver de rör som dras för den "vanliga installationen" kommer man alltså; om man skall vara "smart från början" att behöva:

• Ett 16mm rör för NV-kabel
    • Ett 16mm rör för TV-kabel
    • Ett 16mm rör för larmkabel

Eftersom nätverkskabeln och TV-kabeln skall gå till samma uttag, i princip, kanske man skall överväga att dra dessa i ett 20mm rör istället? Fast då gissar jag att man får det lite knixigare om man vill byta ut / förändra kablaget?

Finns det något ungefärligt schablonpris för vad en elektriker tar för att dra 1m / 16mm rör med kablage i GBG:s regionen?

Hur placerar man lämpligen larmet i ett enplanshus?

Mötet med elektrikern är imorgon och det känns som att det trots allt finns en del kvar att gå igenom.....

8. U
    Medlem · 353 inlägg

unigas

Medlem

Nu pratar jag inte av erfarenhet men om man antar att larm, tele, tv och nätverk ska till ungefär samma ställe i huset borde ju inte merkostnaden bli astronomisk att dra dessa rör då de ju kanske einte just nu ska fyllas med något...
    Dessutom kan man ju göra en del av detta jobb själv om man vill hålla nere kostnaden då det vad jag vet inte finns några regler som hindrar att du drar tomrör för nätverk osv. själv. Det är väl bara i fallet "starkström" (230 och 400v) som man inte får göra detta själv.

Att man kanske låter elektriker göra jobbet ändå när han ändå är där är ju en annan sak.

//Markus

9. T
    Medlem · 123 inlägg

Tomaser

Medlem

till Tv/Data och larm är det ju bara köra trådlöst då slipper du dra massa kabel överallt det räcker med ett ställe där du samlar ihop allt precis som telefon

10. M
    Moderator · Västernorrland · 11 186 inlägg

Mats

Moderator

Öka på till ett 20 rör för datan. Kör du med ett 20 rör så får du dit två tp kablar utan problem. Som du skrev så tänkte du dra allt till en kopplingsplint. Denna lösning duger fint att köra tele över om du vill. Iom det kan du få ett telejack överallt där du har datajack.

Trådlöst är bra, som komplement men bygg inte på det som enda lösning, trådlöst är idag för slöt för detta, beskrev precis detta i en annan tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1112903110

11. D

Don_Tom

Medlem

För att inte göra detta till ännu en tråd om huruvida man skall ha trådlöst larm eller ej ställer jag en avledande fråga......

Elektrikern har nu tittat på mina förslag och har presenterat följande kostnader (hittills):

Montering av skymningsrelä/timer för fem utvändiga belysningspunkter 4800:- ???
    Dragning av tomrör för larm ca 1600:- (ingen mer noggran spec. ännu)
    Dragning av tomrör för stjärnnätverk (ingen kostnad angiven ännu)

Mina frågor blir därför:

Är det rimligt med dessa pengar för ett skymningsrelä/timer? Tror att det dessutom var ex. moms.
    Vad kan tomrör för ett stjärnnätverk (6 uttag) i ett enplans hus 155kvm tänkas kosta. Mest för att ha något riktpris när den riktiga offerten kommer......

12. D

Don_Tom

Medlem

Ingen som har några riktpriser på ovanstående? Är jag ensam om att dra rör för nätverk eller drar alla själva?

13. G
    Medlem · 375 inlägg

Granit999

Medlem

Jag drog nätverk i tomrör + telefon i samma rör. Jag använde ca 100m rör ca 300:- + UTP-kabel för 2:- /m
    Det var sammanlagd 6 st uttag. OBS. Det är ett fritidshus på 70m2

14. M
    Moderator · Västernorrland · 11 186 inlägg

Mats

Moderator

titta in på www.direktronik.se för priser. Deras priser är dock ex moms men förutom det rätt bra

15. D

Don_Tom

Medlem

Jättebra. Även om det verkar dyrt om man tittat på komponentpriserna ovan..... Men det är väl som vanligt, det är arbetet som kostar.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.