Hej alla, har letat på forumet men inte riktigt hittat svar på vad jag undrar.
I min radhussamfällighet har vi haft ett ärende med avstyckning mm. Lantmäteriet (kommunalt) har nu skickat sin faktura på nedlagt arbete men den är väldigt grovt specificerad. Det går att hitta dagboksanteckningar på lantmäteriets hemsida men de är inte tidstatta.
Till saken hör att samfälligheten vill ifrågasätta vissa moment i förrättningen och möjligen yrka avdrag på priset för dessa.
Är det rimligt att kräva en tidsatt specifikation från lantmäteriet, eller kan de neka det?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 089 inlägg 10 dec 2022 15:18
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 089 inlägg
- 22 777 gillningar
- 1 362 bilder
10 dec 2022 15:18 #2Avgiften som Lantmäteriet tar ut regleras av en förordning. Den är lättläst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...rdning-19951459-om-avgifter-vid_sfs-1995-1459
Det är alltså inte som när man köper en tjänst av ett företag och då har rätt att begära en specificerad räkning med stöd av konsumenttjänstlagen. Men man har rätt att överklaga inom 3 v och då prövat om förordningen har följts. -
10 dec 2022 22:53 #3
Ja den är lättläst. Det jag menar är att om de kan specificera tidsåtgången så exakt som 48,75 timmar måste det rimligen finnas antecknat hur mycket tid som lagts på vad i ärendet. Den specifikationen vill jag se
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 089 inlägg 11 dec 2022 01:29
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 089 inlägg
- 22 777 gillningar
- 1 362 bilder
11 dec 2022 01:29 #4
En dom från MÖD som handla om just läsning av ett sådant fakturaunderlag. MÖD beskriver hur man kan få fram en specificering hur arbetstiden har använts:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
https://www.domstol.se/globalassets...overdomstolen/avgoranden/2015/f-11371-14.pdf/- Laddar…
-
13 dec 2022 15:18 #5
@Claes Sörmland har redan gett ett bra svar. Jag vill bara flagga upp för att hänvisad dom avser Lantmäteriet, medan TS har att göra med en kommunal lantmäterimyndighet. Hur kodningen i ärendet ser ut kan alltså skilja sig mellan Lantmäteriet och kommunala lantmäterimyndigheter.
Åsiktsmässigt hoppas jag att den aktuella kommunala lantmäterimyndigheten kan leverera en mer specificerad "tidrapport" där de 48,75 timmarna är mer specificerade i undergrupper så som: upprättande av beslutshandlingar, utredning, andelstalsberäkning, sammanträde, värdering osv.- Laddar…
-
13 dec 2022 20:18 #6
Hej alla, jag frågade lantmäteriet om ett underlag för spenderad tid och fick svar efter någon dag redan. Snabbt och bra bemötande från dem så långt. Sen har min samfällighet synpunkter på vad timmarna har spenderats på men det är en annan fråga. Tack samtliga för bra input i frågan.
- Laddar…
Liknande trådar
-
Specifikation elstöd?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Användar manual/specifikation Celus Vedspis Type HE30 5,6kw
Ved, Pellets, Flis -
Ersätta befintlig LED-konverter med en ny, specifikationer
El -
Oskälig faktura med orimlig specifikation. Hotas med inkasso och domstol, behöver råd.
Juridik -
Specifikation på takets konstruktion
Frågor och svar om byggnation