Byggahus.se

Speciallösning för trädgårdsslangen?

1. P
    Medlem · Stockholm · 3 355 inlägg

Paxman

Medlem
    Hej alla!

Jag håller på att fnula lite på att underlätta när det gäller bevattning av rabatter och gräsmatta. Vi har ett vattenutkast vid ena knuten av huset och idag har jag ett dubbeluttag med avstängning för varje utlopp monterat på detta. Från ett av utloppen har jag dragit en slang under altanen till i princip motsatta sidan av huset. Slangänden ligger sedan löst med en vanlig honkoppling. Jag måste alltså använda en hane-hane för att kunna koppla på en slangvinda för att kunna köra t ex en vattenspridare.

Det jag tänker nu är ifall det finns någon lösning där jag kan koppla slangänden till en fast armatur med hankopplingar där jag vill koppla på slangen till vattenspridaren. Alltså egentligen bara ett rör som går att skruva fast, som har två hankopplingar.

Detta skulle också kunna utökas så jag har två sådana armaturer på altanen. Jag får då dela matarslangen under altanen med en y-koppling. På så sätt skulle jag slippa släpa runt på slangvindan för att kunna flytta vattenspridaren. När jag vattnat klart ytan vid ena armaturen kopplar jag bara loss slangen (som kanske behöver vara tio meter) och kopplar på den på den andra armaturen.

Jag hoppas att min förklaring av armaturen gick att förstå...:)

2. Bästa svaret

larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
  3. P

Paxman

Medlem
    Tack för svaret larsbj!

Kulventilen känns nästan lite overkill för mig...däremot är ventilfästet precis det jag sett i huvudet när jag funderat på detta. Om det går att få på han-kopplingar (av gardenatyp) på den så har jag min lösning! Jag tänker sedan att slangen med inkommande vatten ska ha en hon-koppling med egen avstängning av den här typen:

Rinkaby har även den här:

Den finns i varianterna 20R och 15R, och Gardena har ju hankopplingar med utvändig gänga som de benämner 3/4", vilket väl motsvarar 20R?

4. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 487 inlägg

Krilleman

Plumber
    Japp! (y)

5. P

Paxman

Medlem
    Perfekt! Då får det bli två såna avsedda för 20R.

Såg att Rinkaby även har passande hankopplingar i mässing:

Det gör ju att det kan bli riktigt snyggt också!! :D Samtidigt känns mässing mer tåligt över tid och det kommer åldras vackert. Slangarna måste jag ju se till att tömma ordentligt inför vintern, men denna speciallösning tål ju att sitta kvar även när det är många minusgrader.

Tack för hjälpen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.