Byggahus.se

Special strömställare?

1. P
    Medlem · Västerbotten · 29 inlägg

primeaniac

Medlem
    Jag skulle vilja finna en snygg strömställare med tre lägen 1,2,3. Min tanke är att styra brobelysningen på tre olika sätt nämligen av, på och ett tredje där jag kopplat in ett skymningsrelä som får styra när man är borta. Är det någon som sett denna lösning? Finns vridströmställare men de är inte så snygga.

2. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Jag har då aldrig sett en vippströmställare med tre lägen

3. P

primeaniac

Medlem
    Näe inte jag heller men jag tänkte jag ställer frågan här så kanske någon vet av en sådan... man vet ju aldrig hehe.

4. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem
    en kron brytare funkar,,,,,,,en vippa för 1-0 och en för auto -0...

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 269 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Du menar dubbeltrapp...

6. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Detta har jag med letat en gång. Snyggaste jag kom fram till var en vridbrytare (som man normalt fäller in i apparatskåpsdörrar) i en eljo-ram (E:18 307 54). Finns även färdiga 1-0-2 brytare fast dom är ganska groteska med låsbart stort vred osv.. Har inte hittat nån perfekt lösning. Snyggaste är väl att ha nån bus-system lösning med en brytare där det sitter 3st touchknappar med textfält på sidan för varje knapp och en liten lampa som indikerar vilket läge som är på.

Edit: Hittade en som heter: E:2111758 STRÖMST VIPP 1-0-2 1P

Fast jag hittar ej någon bild på denna.. kan säkert nån annan leta reda på :)

Redigerat 21 feb 2009 14:44
  7. P

primeaniac

Medlem
    Näe inte dubbeltrapp eller kron utan jag vill få tag i en som har tre brytarlägen. Dessa har ju tre brytarlägen upp till fyra men det är vridströmställare, men som sagt jag vill ha dem i snyggare utformning som eljo trend :D
    Får väl gömma en annars och göra en egen snyggare "ratt" :cool:

Men som sagt om någon har tips på liknande eller snyggare så pip till jag lyssnar på allt, kanske finns en annan lösning på det jag vill ha också.

8. P

primeaniac

Medlem
    Mjo de är inte de snyggaste som finns... har du tips på var jag hittar bus-system?

9. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Har gjort en del liknande men där har jag skippat frånläget, varför släcka helt när man har skymningsrelä so släcker på dan? Då klara man sig med en vanlig trappkastare.

10. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Det är väl troligen med VIPPA, och inte en KNAPP :)

Det var god mat på Opalen förresten, tack för tipset :D

11. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

Rrrrr

Medlem
    De var väl Vippa han skulle ha? :) (som på eljo trapp/kron).

12. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Finns annars mittplattor med hål till Eljo Trend som man får komplettera med en liten nätt vridomkopplare, Kraus&Naimer har små vill jag minnas, men inte gratis...

13. P

primeaniac

Medlem
    Spånar nu, kan det funka om jag har två strömställare, en för inkommande ström så jag kan stänga av helt (på natten då jag är hemma) och på, sedan den andra, nu är jag osäker på funktionen på vanlig strömställare om det funkar med en sådan att strömmen är på hela tiden uppåt och neråt så går den på skymminingsreläet. Eller har en korskopplad den funktionen?

14. P
    Medlem · Västernorrland · 380 inlägg

puttrix

Medlem
    Vad var det du inte gillar med en kronbrytare då?

15. thewolf
    Medlem · Jönköping · 790 inlägg

thewolf

Medlem
    det borde fungera att göra så med en dubbeltrapp. koppla utgången på den ena till ingången på den andra. Koppla sedan skymningsrelät på ena utgången och direktkoppla till lampan på den andra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.