Hej!
Jag söker nya långskyltar till en restaurerad toalettdörr där jag behållit den gamla låskistan. Tyvärr var dörren sprucken vid infästningen av långskyltarna, så jag kan inte återanvända dem...
Självklart är måttet mellan handtaget och låsvredet allt annat än standard. Så nu undrar jag om och var det finns att köpa långskyltar för ett c/c-mått om 37 mm? (Se bild)
Tack på förhand!
Jag söker nya långskyltar till en restaurerad toalettdörr där jag behållit den gamla låskistan. Tyvärr var dörren sprucken vid infästningen av långskyltarna, så jag kan inte återanvända dem...
Självklart är måttet mellan handtaget och låsvredet allt annat än standard. Så nu undrar jag om och var det finns att köpa långskyltar för ett c/c-mått om 37 mm? (Se bild)
Tack på förhand!
Nej, det är tyvärr inget alternativ. Dörren är dessutom målad och hänger på plats igen.Mazen skrev:
Antingen löser jag det med en långskylt, om det finns någon sån, eller så får jag lösa det med att sätta kapskivan i en vanlig dörrbricka. Men det ser ju sådär ut...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Byggfabriken har 3 olika långskyltar med toalettvred men det måttet står inte så jag föreslår att du kontaktar dem och frågar: https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/dorrhandtag/dorrhandtag-funkis/svart-tra/
Standard för mellandörrslås är CC 72mm (75mm urtagsmått), det har funnits en variant för väldigt länge sedan som hade ett mindre CC mått men dessa brukar man byta låshuset på och montera behör efter gällande standard.J JerdaN skrev:Hej!
[bild]
Tack på förhand!
Jag minns inte vad det gamla CC-måttet var i huvudet men 37mm låter alldeles för lite, vilka dimensioner har vredpinne och tryckespinne? för jag har svårt att se hur de får plats på det lilla utrymmet.
Tyskland har ett mindre CC mått men deras är 57mm om jag minns rätt.
Är det nyare importerat eller antikt svenskt?
https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2014/
Ett toalettbehör har indikeringar samt vred i behöret och det tillverkar ingen vanlig plåtis.L Liteavvarje skrev:
Redigerat:
Jag har kollat med flera leverantörer men svaret jag får är att långskyltar till de här låsen inte tillverkas längre. Tydligen tillverkades de endast under en kort period och därav anses det inte värt det pga den lilla marknaden som finns nu.BirgitS skrev:
Måttet 37 mm stämmer, jag mätte det senast i morse med skjutmått själv. Jag reagerade på samma sätt själv och tyckte att det här måste vara något riktigt konstigt, men tydligen har det varit en tillfällig standard enligt det svar jag fått Gyllenhaks byggnadsvård, se nedan:1 123abc skrev:Standard för mellandörrslås är CC 72mm (75mm urtagsmått), det har funnits en variant för väldigt länge sedan som hade ett mindre CC mått men dessa brukar man byta låshuset på och montera behör efter gällande standard.
Jag minns inte vad det gamla CC-måttet var i huvudet men 37mm låter alldeles för lite, vilka dimensioner har vredpinne och tryckespinne? för jag har svårt att se hur de får plats på det lilla utrymmet.
Tyskland har ett mindre CC mått men deras är 57mm om jag minns rätt. Är det nyare importerat eller antikt svenskt?
[länk]
Ett toalettbehör har indikeringar samt vred i behöret och det tillverkar ingen vanlig plåtis.
Hej!
Vi har inte några sådana långskyltar. Det här är ett återkommande problem. Det lås du har avviker från standard och tillverkades under en kortare period. Vi får de här frågan då och då. Och såvitt jag vet finns inte dessa långskyltar i nyproduktion utan du måste leta begagnat.
Bästa hälsningar:
/Gyllenhaks Byggnadsvård
Statusen just nu är att jag troligtvis kommer få hjälp av en plåtslagare som jag känner. Jag ger honom de gamla långskyltarna så kan han göra plåtar som är något större så att infästningspunkterna i dörrarna flyttas ifrån de hålen.
Klicka här för att svara