Har inhandlat ett EFO-61 handtag efter rekommendationer från denna gruppen. Mitt gamla gick i sönder. Men nu ser jag att själva staven som går in i fönstret är längre på det nya. Kan man lösa det med ngn slags distansbricka eller?

• Fönsterhandtag EFO-61 med längre stav, hålls vid ett äldre, kortare handtag, på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromat EFO-61 fönsterhandtag i en hand, bredvid ett äldre monterat handtag, med olika längd på staven som går in i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det enklaste är att såga till önskad längd med en bågfil

• Gilla
Ullebull
  • Laddar…
Purre
Har du provat för att se att det ändå inte passar?

• Gilla
Ullebull
  • Laddar…
Ofta finns det utrymme nog så det passar men om det krävs så ska fyrkantspinnen kapas till rätt längd.

• Gilla
Ullebull
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Har du provat för att se att det ändå inte passar?
Ja jag har testat. Det rör sig om 5 mm. Jag beställde handtaget från St George Security store. På deras hemsida står det att sprinten är 44mm. Precis som min gamla. De hade inte handtaget hemma utan beställde hem det och skickade det till mig. Ett annat företag säljer samma handtag med 55mm sprint. Kan det va så att St George beställt hem därifrån?

Handtaget kommer ursprungligen från Beslagsgruppen men de verkar ha utgått där.

1 123abc skrev:
Ofta finns det utrymme nog så det passar men om det krävs så ska fyrkantspinnen kapas till rätt längd.
Det fanns inte det. Är det lätt att kapa en sån pinne?

Det där kapar du på några sekunder med en vinkelslip och kapskiva.

Ullebull Ullebull skrev:
Det fanns inte det. Är det lätt att kapa en sån pinne?
Jag brukar sätta fast pinnen i ett skruvstycke och såga i rätt längd med en bågfil.
Det är inte så noga hur du gör bara du lyckas kapa fyrkantspinnen.
Anledningen till att jag inte använder vinkelkap/slip är "heta arbeten" samt att det finns risk att "sprutet" från skapar problem.
Ullebull Ullebull skrev:
Handtaget kommer ursprungligen från Beslagsgruppen men de verkar ha utgått där.
Jag är inte säker att det utgått, Beslagsgruppen tog tidigare bort handtaget från hemsidan men nu är det tillbaka igen så kanske endast var något produktions/leveransproblem.
Om jag kommer ihåg det nästa gång jag pratar med Beslagsgruppen så frågar jag.
https://www.beslagsgruppen.se/product/efo-61

Redigerat:
Ullebull Ullebull skrev:
Är det lätt att kapa en sån pinne?
Om du har. eller känner någon som har, en bågfil så kapas pinnen enkelt. Det kan också vara bra att runda av änden lite efteråt (så som pinnen är nu innan kapning). Då blir det lättare att få in pinnen i hålet den ska bo i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.