Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Spårfräs eller betongslip?

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 798 inlägg
    Förbereder för puts invändigt och på ett enda ställe i hela huset har man använt cementbaserat bruk istället för kalkbruk (som faller av väggen bara man nyser).

Denna kaka är 30mm tjock, stenhård och sitter väldigt hårt mot betonghålstenen - så hårt att det inte går att bila bort kakan utan att antingen slå sönder hålstenen eller vibrera sönder kalkbruket hålstenen är murad med.

jag överväger nu två metoder för att få bort kakan och slippa putsa så tjockt över hela väggen.

Betongslip - jag tror det är lite mycket material att avverka och rökutvecklingen bekymrar mig.

betongspårfräs - jag kan köra många horisontella spår och sedan knacka bort materialet, möjligen avsluta med en betongslip. Spårfräsen kan jag köpa en billig variant av så det är antagligen det minst kostsamma, nästan billigare än att hyra maskinerna.

Vad tror ni är rätt väg att gå?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3080E7FB-A656-4137-AF40-59AE890854E8.jpeg

2. joakim_j
    Renoveringsnovis · Stockholm · 817 inlägg

joakim_j

Renoveringsnovis
    Jag hade i alla fall testat spårfräsen först. Jag har den från Hornbach, funkar helt ok tycker jag, dammar inte alls så farligt om man kopplar den till dammsugaren.

• Laddar…
  3. MathiasS
    Jag lutar också åt spårfräs hållet. Bauhaus variant har 5års garanti vilket aldrig är fel när man köper en maskin som kostar en tiondel av vad en proffsmaskin kostar, å andra sidan gör jag väl bara detta en gång så garantin är kanske skitsamma....

Hornbach maskin, körs den från eller mot dig?

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 437 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Vad diskvalificerar en enkel bilhammare till tryckluften? Det brukar vara väldigt smidigt.

Det tar dig 5 år att läsa igenom undantagen på 5-årsgarantin.;)

Glöm det. Missade meningen med bilandet.

Redigerat 14 maj 11:17
  5. joakim_j

joakim_j

Renoveringsnovis
    Från vill jag minnas

6. MathiasS
    Använder jag något med slag så slår jag sönder betonghålstenen alternativt, vilket är värre, så vibrerar murbruket sönder. Har provat på alla möjliga sätt men det är så hårt att man måste knacka länge för att få loss det.

7. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 437 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    OK. Brukets häftning i stenen är nog det största problemet. Jag tänker annars på de här små handhållna med hög slagfrekvens. De äter sig fram istället för att slå loss stora sjok. Jag gjorde ett liknande jobb mot en tegelvägg och det fungerade bra. Viktigt dock att vila händerna ofta, för vibrationerna är inte bra för kroppen i längden.

8. MathiasS
    ok jag har kört med en vanlig borrhammare (2-28 eller vad den nu heter) och det går inte alls. Det låter som att tryckluftshammaren fungerar lite annorlunda men jag vill inte chansa….

9. MathiasS
    Bauhaus hade inga på lager och Hornbach hade både Einhell och sitt Pattfield-fabrikat. Kostar ungefär lika.

Skillnaden verkar vara att Einhell drar man mot sig och Pattfield kör man som en cirkelsåg. Jag vet inte vad som är bäst, men det blev iallafall en Pattfield som ska provköras så snart MC-vädret lägger av.

10. joakim_j

joakim_j

Renoveringsnovis
    Det är Parrfield som jag har. Tycker som sagt att den funkar bra, men hålstenen i mina väggar är ungefär som knäckebröd, så jag vet inte hur mycket det säger.

11. MathiasS
    Återkommer med en rapport senare idag, vi får väl se om den magiska röken tittar ut eller inte.....

12. MathiasS
    Provkörd.

Som vanligt blir man lite småförbannad på ergonomi osv på dessa billigare maskiner men den gör iallafall jobbet.

Jag tror att det är betong snarare än puts som jag sågar i så det går väldigt trögt. 30mm tjockt och ikväll har jag sågat upp cirka 0,5kvm. Kör horisontella spår med brett mellan skivorna och sedan knackar jag bort betongen. Det fungerar bra men det är förvånansvärt jobbigt att köra maskinen. Att såga genom att trycka maskinen framåt är för jobbigt och går långsamt, så istället släpper jag upp klingan och kör framåt en liten bit och sedan trycker jag ner maskinen så klingorna bottnar.

Jag tror egentligen det varit trevligare med en maskin man drar mot sig men jag är inte säker. Skulle man göra ett längre vertikalt snitt hade det definitivt varit att föredra.

Rökutvecklingen verkar vara minimal, får ingen dimma i rummet och jag har maskinen kopplad till en WD6p.

Nu är det 1kvm med 15mm puts/betong som ska bort, räknar med att det går rejält enklare när jag inte behöver såga på maxdjupet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.