Byggahus.se
Gynteri
Personligen föredrar jag som bekant vanlig grillfolie. Den finns på t ex ICA för en överkomlig summa pengar och returnerar ca 3000 kWh/år.

Det klart att jag förstår att det går åt del energi för att tillverka en värmeväxlare i rostfri plåt. Men det jag menar är att allt går inte att räkna i pengar. Jag skulle kunna tänka mig att vid en nybyggnation, integrera en sådan här lösning permanent i golvet. Då skulle ju tillverkningskostnaden inte bli så dyr. Men vad det gäller era beräkningar så stämmer det säkert och jag säger inte att det är fel utan jag menar att det som förefaller helt fel i dag kanske är rätt i framtiden. Vem trodde att man skulle sätta upp vindsnurror i inlandet för 30 år sedan.

urbanandersson skrev:
Bästa sättet att spara är att duscha på 3 minuter, fast inte så kul kanske.
Eller använda en stryppackning för några kronor till duschmunstycket så du duschar med 3 el 6 liter mindre delvis uppvärmt vatten per minut. Räkna det på antalet personer ,minuter ni duschar och år.
Vatten kostar inte så mycket i Sverige men se hur mycket mindre rent vatten som går åt och som slipper rengöras igen.

Redigerat:
eleson skrev:
Vissa diskmaskiner har vvx.
Kan vara bra beroende på priset.
Det hade varit bra om diskmaskinerna hade stannat när disken var ren och inte att värmelementet fortsatt ge värme och drog el för att torka disken. Disken är då så varm så vissa modeller driver då inte värmeelementet utan låter det självtorka på några timmar.

plutoorjan skrev:
...
Problemet är dock att det endast är jag som duschar dagligen. Resten av familjen (2barn+sambo) envisas med att "badduscha" i badkaret...
Det problemet är enkelt löst: Låt bad/duschvattnet stå kvar i badkaret och svalna över natten.
Så kommer det rumsvärmen tillgodo.
Ett gammalt knep från England.

Men där tappade man i stället upp badvattnet på kvällen,
så var det rumsvarmt på morgonen när man tog sin "kalla avrivning".
Så härdade man folket i ett imperium :p

http://piacarlson.blogspot.se/2009/10/morgonstart-med-kall-avrivning.html

KnockOnWood skrev:
Det problemet är enkelt löst: Låt bad/duschvattnet stå kvar i badkaret och svalna över natten.
Så kommer det rumsvärmen tillgodo.
Ett gammalt knep från England.

Men där tappade man i stället upp badvattnet på kvällen,
så var det rumsvarmt på morgonen när man tog sin "kalla avrivning".
Så härdade man folket i ett imperium :p

[länk] /> Liknande har gjorts i Sverige. De som köpte värmepumpar tidigt fick fylla badkar/jacuzzi med kallt vatten på kvällen före eller på morgonen så att de fick rumsvarmt vatten som de sedan kunde komplettera med lilla mängd varmvatten som värmepumpen gav när de väl ville bada. Numera finns flera alternativ samt att de kan kompletteras med större vvb.

gäst42 skrev:
Hm, kan man inte i stället ställa en balja på golvet som samlar upp det varma duschvattnet. Och så får det stå och avge värme i rummet innan man släpper ut det.

Och så kan man kalla baljan badkar om man vill. Man sparar då i uppvärmning av bostaden i stället för vvberedare. men besparingen i grader blir kanske ungefär lika stor.
Äsch, nu förstörde du just affärsidén för ett företag som vill kränga värmeväxlare för sex loppor per styck.
Bakåtsträvare ;)

gäst42 skrev:
Hm, kan man inte i stället ställa en balja på golvet som samlar upp det varma duschvattnet. Och så får det stå och avge värme i rummet innan man släpper ut det.

Och så kan man kalla baljan badkar om man vill. Man sparar då i uppvärmning av bostaden i stället för vvberedare. men besparingen i grader blir kanske ungefär lika stor.
Man ska vara lite försiktig med gammalt badvatten, för det är inte bara värme som kommer ut i rummet, man ökar luftfuktigheten rejält. Och för att då undvika att huset ska börja mögla så måste man öka sin ventilation... (och då försvinner "vinsten")

well, att låta badvattnet stå kvar i sin balja skulle ju inte sänka min förbrukning överhuvudtaget... Luftvärmepumpen är inte ens igångslagen för säsongen, så den största förbrukningen står ju VV-beredaren för i form av varmvatten... Mycket Troll här tyvärr.

Gynteri
Vill man hålla sig frisk så ska varmvattnet hållas varmt och kallvattnet hållas kallt. Tekniska lösningar som ställer denna enkla grundregel på ända bör därför förkastas i sin helhet.

Gynteri skrev:
Personligen föredrar jag som bekant vanlig grillfolie. Den finns på t ex ICA för en överkomlig summa pengar och returnerar ca 3000 kWh/år.
Gynteri skrev:
Tack! Ja, du tycks ju själv vara en stor debattör med synnerligen hög abstraktionsnivå.
Gynteri skrev:
Vill man hålla sig frisk så ska varmvattnet hållas varmt och kallvattnet hållas kallt. Tekniska lösningar som ställer denna enkla grundregel på ända bör därför förkastas i sin helhet.
Ja, att som du posta inlägg om grillfolie och annat strunt i diverse inlägg i olika trådar förstör ju bara för alla som vill hålla en vettig nivå. Sluta Trolla och var tyst om du inte har något vettigt att komma med.

Om du inte förstår vitsen med att återanvända spillvärmen från det varmvatten som rinner rakt ut i avloppet, så är det ju inte så mycket att diskutera.

Gynteri
plutoorjan skrev:
Ja, att som du posta inlägg om grillfolie och annat strunt i diverse inlägg i olika trådar förstör ju bara för alla som vill hålla en vettig nivå. Sluta Trolla och var tyst om du inte har något vettigt att komma med.

Om du inte förstår vitsen med att återanvända spillvärmen från det varmvatten som rinner rakt ut i avloppet, så är det ju inte så mycket att diskutera.
Att Du inte begriper vartill grillfolie ska användas innebär inte per automatik att de som gör det är idioter. Faktum kvarstår - dryga 3 papp om året kammar jag hem.

Som sagt: Kallvatten ska hållas kallt och varmvatten ska hållas varmt. Förvisso är legionellainfektioner ganska ovanlliga än så länge, men den saken kan vi snabbt ändra på genom stolleprov som förvärmningsanordningar för inkommande kallvatten. Eller hur?

@plutoorjan och @Gynteri: Bara så ni vet så är det risk att tråden stängs om ni fortsätter käbbla. Håll god ton och diskutera sakfrågan istället, det kanske gör att fler är intresserade av att diskutera och fler nyanser av frågeställningen kommer fram - just det som är så bra med Byggahus enligt mitt tycke.

Vill ni käbblas så gör ni det via PM! Och använd smileys när det är ironi inblandat för bövelen!

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Att Du inte begriper vartill grillfolie ska användas innebär inte per automatik att de som gör det är idioter. Faktum kvarstår - dryga 3 papp om året kammar jag hem.

Som sagt: Kallvatten ska hållas kallt och varmvatten ska hållas varmt. Förvisso är legionellainfektioner ganska ovanlliga än så länge, men den saken kan vi snabbt ändra på genom stolleprov som förvärmningsanordningar för inkommande kallvatten. Eller hur?
Eller hur...
Du kanske ska läsa på lite hur legionella-bakterier frodas... Enough said.

mexitegel skrev:
@plutoorjan och @Gynteri: Bara så ni vet så är det risk att tråden stängs om ni fortsätter käbbla. Håll god ton och diskutera sakfrågan istället, det kanske gör att fler är intresserade av att diskutera och fler nyanser av frågeställningen kommer fram - just det som är så bra med Byggahus enligt mitt tycke.

Vill ni käbblas så gör ni det via PM! Och använd smileys när det är ironi inblandat för bövelen!
Kan inte hålla med mer!
Jag har skrivit hur många seriösa inlägg som helst, här och i många andra trådar, och det ligger verkligen inte i mitt syfte att tjafsa.
MEN när någon kommer med direkta felaktiga påståenden som dessutom bara "slår sönder tråden", så bör de ju inte få stå oemotsagda. Att tex. hävda att man skulle få Leginella för att man förvärmer kallvattnet i realtid i blandaren är ju direkt nonsens .. och då tycker jag inte att det är fel att påpeka det.

Vad är sakfrågan då egentligen? :)
Att en Dushvärmeväxlare visst fungerar?
Eller är det artikeln i helhet?
Eller att det inte spelar någon roll för vi ska alla döden vandra? :)

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.