13 546 läst · 131 svar
14k läst
131 svar
Sparar värme genom att fördela och återanvända
Hej!
Nu träffade du huvet på spiken!
Saker man är intresserad av behöver inte räknas hem utan det får kosta
Resten måste räknas hem, speciellt energi prylar. Men det är branschens eget fel som har använt räkna hem som huvudargument.
Jag ser vv vvx som "en lyx för dom rika"
Vi kan duscha mycket mer för samma peng och miljö (även om vi köper vindkraft) under dom 30åren vi bor i vårt hus.
Och för ni som vill räkna hem:
Vv behov =500-1800kwh/person och år i villa ( källa energimyndigheten ).
4 stor förbrukare = 7200kwh per år
Spara 33 procent= 2376 kWh per år
90 öre x 2376= 2138 kr per år.
Med installation är den betald på 4 år.
Energibesparingsåtgärder lönar sig naturligtvis sämre om man knappt förbrukar något.
eller
?
Urban
Nu träffade du huvet på spiken!
Saker man är intresserad av behöver inte räknas hem utan det får kosta
Resten måste räknas hem, speciellt energi prylar. Men det är branschens eget fel som har använt räkna hem som huvudargument.
Jag ser vv vvx som "en lyx för dom rika"
Vi kan duscha mycket mer för samma peng och miljö (även om vi köper vindkraft) under dom 30åren vi bor i vårt hus.
Och för ni som vill räkna hem:
Vv behov =500-1800kwh/person och år i villa ( källa energimyndigheten ).
4 stor förbrukare = 7200kwh per år
Spara 33 procent= 2376 kWh per år
90 öre x 2376= 2138 kr per år.
Med installation är den betald på 4 år.
Energibesparingsåtgärder lönar sig naturligtvis sämre om man knappt förbrukar något.
Urban
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Hej själv!urbanandersson skrev:
Ja det är det som är dilemmat: För att det skall löna sig att spara måste man slösa
Jag räknade ihop vad som är fast och vad som är rörlig elkostnad på septemberräkningen, alltså för augustis förbrukning.
52% är fasta avgifter. Så incitamentet att minska förbrukningen är ganska lågt. Även om vi går ner till nollförbrukning är alltså halva kostnaden kvar.
Det blir naturligtvis lite annorlunda när vi sätter igång värmen och förbrukningen ökar.
Tja, dusch-vvx kan det va' nå't?
Gjorde den testberäkning som finns på hemsidan och skulle enligt den spara drygt 2 papp/år. Fine! Det såg bra ut. Men så kollade jag upp ingångsdata lite närmare och fann att min faktiska vattenförbrukning ligger ca 20% lägre än vad jag enligt beräkningsdata skulle använda enbart för duschning.
Antingen är det en hund begraven eller så försöker någon fånga en bonde. Därför justerade jag samtliga ingångsdata till realistiska nivåer och fick som resultat en besparing på knappt 200:- SEK. Vilket ger en payoff på drygt 30 år. Vilket är helt orimligt enligt mitt sätt att spara energi. Nästintill löjeväckande!
Gjorde den testberäkning som finns på hemsidan och skulle enligt den spara drygt 2 papp/år. Fine! Det såg bra ut. Men så kollade jag upp ingångsdata lite närmare och fann att min faktiska vattenförbrukning ligger ca 20% lägre än vad jag enligt beräkningsdata skulle använda enbart för duschning.
Antingen är det en hund begraven eller så försöker någon fånga en bonde. Därför justerade jag samtliga ingångsdata till realistiska nivåer och fick som resultat en besparing på knappt 200:- SEK. Vilket ger en payoff på drygt 30 år. Vilket är helt orimligt enligt mitt sätt att spara energi. Nästintill löjeväckande!
Hej!
Lättaste sättet att mäta mängden dusch vatten är väl att klocka en dusch och sen mäta med en hink i en minut när man inte duschar.
Sen kan man räkna ut om hunden begraver bonden
Urban
Lättaste sättet att mäta mängden dusch vatten är väl att klocka en dusch och sen mäta med en hink i en minut när man inte duschar.
Sen kan man räkna ut om hunden begraver bonden
Urban
Jag satsar på hundens överlevnad. Eljest stryker jag flagg och kan konstatera att den där dusch-vvxen är det närmaste människan lyckats komma i sin strävan att uppfinna perpetuum mobile.urbanandersson skrev:
Att den skulle ta 30år att spara är ju struntprat och bara löjligt att påstå. Självklart att den sparar en hel del om den förvärmer vattnet in till blandaren...
Synd att det alltid ska spåra ur och tråd efter tråd förstöras av trollaktiga inlägg.
Synd att det alltid ska spåra ur och tråd efter tråd förstöras av trollaktiga inlägg.
Redigerat:
För min del skulle en DuschVV hjälpa mig i målet att komma under 10000kw/h per år, och just vår elektriska VV-beredare står för en väldigt stor del av vår totala energiförbrukning. Idag ligger vi på ca 12000kw/h och då har jag redan gjort en hel del åtgärder för minska förbrukningen från ca 19000 för 6år sedan.
Problemet är dock att det endast är jag som duschar dagligen. Resten av familjen (2barn+sambo) envisas med att "badduscha" i badkaret...
Problemet är dock att det endast är jag som duschar dagligen. Resten av familjen (2barn+sambo) envisas med att "badduscha" i badkaret...
Redigerat:
Hej!
Har läst igenom alla inlägg och jag förstår inte varför man blir så upprörd och skall ifrågasätta fiffiga lösningar. Jag tycker det är bra att någon konkret gör något för att spara. Vad det gäller det ekonomiska så handlar det ofta om den kreativa drivkraften att göra något. Man behöver ju inte vara så duktig att räkna för att förstå att det går åt mindre varmvatten.
Har läst igenom alla inlägg och jag förstår inte varför man blir så upprörd och skall ifrågasätta fiffiga lösningar. Jag tycker det är bra att någon konkret gör något för att spara. Vad det gäller det ekonomiska så handlar det ofta om den kreativa drivkraften att göra något. Man behöver ju inte vara så duktig att räkna för att förstå att det går åt mindre varmvatten.
Visst är det ganska enkelt, det behövs bara:urbanandersson skrev:
1. Graderad 10l hink
2. Tidtagarur
3. Termometer
Man tar en dusch och ställer in temperatur och tryck så man tycker det är lagom,
utan att ändra på något så börjar man fylla sin 10l hink och mäter hur lång tid det tar.
Samtidigt mäter man vilken temperatur vattnet har.
Nu vet du vilket ditt flöde du använder, och om du vet hur länge du duschar får du fram hur många liter som går åt vid varje dusch.
Sedan vet vi att det går åt 1,16Wh för att höja 1 liter 1 grad C, vilket ger oss hur många Wh det behövs för varje dusch. (Tänk på att öka detta tal med 5-10% pga "systemförluster").
Sedan är frågan vad du betalar för att värma ditt vatten, elpris, verkningsgrader osv osv...
Så det är ganska enkelt att räkna om man vill, och då vet man om det är lönt att bry sig eller inte.
Troll var ordet sa Bill.plutoorjan skrev:
Jag har helt enkelt använt den beräkningsalgoritm som finns på produktens hemsida och därmed funnit att payoff är 30 år. Du däremot kommer farandes med ounderstödda personliga påhopp som helt saknar relevans och kausalitet.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Hej peli, grattis till ditt första inlägg här på forumet (men du har ju varit medlem länge).peli skrev:Hej!
Men nu har du gett dig in i ett riktigt getingbo, och du får gärna motivera dina argument också.
Det är ju inte så mycket frågan om man sparar något som hur mycket man kan spara, och ställa det i relation till vad det kostar att uppnå denna besparing.
Och då är det nog en god hjälp att kunna räkna.
Som du kanske förstår går det åt en del energi också för att tillverka denna "värmeväxlare".
Bra om du pekar på var jag och andra här räknar fel, annars blir det ju bara löst tyckande.
Det är faktiskt inte så självklart att "energisparande" åtgärder faktiskt sparar. På samma sätt är det inte självklart att "förnyelsebara" energikällor alltid är vettiga. Man måste givetvis i bägge fallen ta hänsyn till produktions- och underhållskostnader samt att allt har en livslängd. Tex är det med vindkraft extremt viktigt att de placeras där det faktiskt blåser riktigt mycket. Skillnaden mellan placeringar på bara någon kilometer kan betyda mycket för lönsamheten. I de beräkningar jag har sett så tar det ca 20år att tjäna in produktionskostnaden på ett vindkraftverk, OM det står där det blåser bra. Sedan har man ungefär 5 år till på sig att göra vinst. Räknar du fel på 25% så kan du alltså vara rökt ..
På detta forum är nördig endast ok att vara när det gäller verktyg, gärna udda och/eller dyra, samt när det gäller diverse mer eller mindre onödiga elektroniska gadgets.peli skrev:Hej!