Y
Ifall vedpannan skulle koka så leddes varmvattnet via rör upp till ett litet rött kärl på vinden sedan en pip ut på taket.

Detta tar väldigt mycket onödigt plats, klumpigt dragna rör osv på bottenplan och ett kärl på vinden somsagt.

Behöver jag ha det såhär sen med värmepumpen? Får sånna ens upp sånna höga kok tempraturer? Kunde jag inte lika gärna haft sånt kärl i pannrummet/garaget och en pip ut på det taket istället, eller rätt ut via väggen så folk får sig en dusch? hehe

Nämen, måste det vara så super duper bygge som jag har nu kort och gott?

Till vedpanna har man oftast öppna system för att det oftast fungerar dåligt med ett slutet.
Till värmepumpen så går det alldeles ypperligt att köra ett slutet system med exp. kärlet bredvid VP:n,

Man kan alltså ta bort alla gamla rör och kärl.

Y
Idag, så är rördragningen via ett utav sovrummen. De har dolt rören genom att snickrat vägg runt det, så ett utav hörnen är inte vanligt 90graders hörn.

Detta tar ju då upp lite utrymme i rummet, plötsligt känns sovrummet mycket mindre ut.

Men, så funderade jag på detta med att jag ska dra värmerör till ovanvåningen, det kanske vore enklast att nyttja denna "kanal" till värmeledningarna sen eller kan man bygga in sånna innuti den riktiga väggen och varför gjorde dom inte det från första början måntro, av bekvämlighet då huset är färdigbyggd modul?

VVS gubben som kom hit för värmepump pratade iofs på att jag kunde dratt värmerören på utsidan dock.

Förtydligad fråga: Kan man dra värmerör inne i ens husvägg?

Ja men beroende på vad det är för väggar så kan det vara väldigt mycket jobb. Som jag brukar säga "Allt går"

Värme drar du plastslang till idag förslagsvis, det går bra att dra inuti en vägg ja.
Däremot låter jag det vara osagt om du får lov att ha kopplingar inbyggda, jag tror inte du får det, men en kompis hävdade att kopplingar till värmesystemet får byggas in dock får itne kopplingar till tappvatten det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.