Byggahus.se

Spåra i berg för avloppsrör

1. L
    Medlem · Halland · 46 inlägg

Lennart Degerblom

Medlem
    Avloppet i stugan ska få sig ett lyft och det innebär att vi måste lägga ett nytt utgående rör. Intill huset innebär det att vi måste spåra i berget cirka 1,5 meter längd och tvärsnittet måste vara cirka 25x25 cm för att få plats med lite fyllning.

Är det rimligt att ge sig på detta själv? Hur gör man det bäst? Spårar kanterna med klinga och sen snigeldynamit? Grannarna har tydligen köpt tjänsten och använt Simplex som är små sprängladdningar som kan användas utan dyr besiktning och risk för huset.

Någon som har erfarenhet?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Behöver ni spåra ner det , går det inte att lägga det på berget , och ankra det där , sedan fylla upp massor omkring , frostfritt kan det inte bli oavsett förläggningsätt

3. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 047 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Enklast att spåra med är denna, Husqvarna såg.
    Gör du massa spår, sen tar du en klyvkil och slägga.
    Har tatt massa berg hemma på det sättet.

4. B
    Medlem · nej · 77 inlägg

Bergsmongo

Medlem
    Hur mycket kan man mata på med en sån om klingan inte ska ta slut direkt? dvs hur lång tid tar det att göra ett 1m långt spår? Hur breda spår är lämpligt att såga om det ska gå att knäcka sen?

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan var lite olika med tiden , men brukar inte vara gratis med klingorna , i bland tar dom 1000: mm på slitaget om man hyr .
    Kanske ca 5 cm mellan spåren och ca min 5 cm djupare än vad som ska vara , blir lite skrotit i botten när bitarna späcks bort
    Den storlek på klingan kan inte ta så djupt som du vill tror jag , bör nog vara i stil med dom som dom skär upp asfalt med , är ca 90 cm diameter

6. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 882 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Jag gissar att den bensindrivna på bilden avverkar hyfsat snabbt jämfört med en mindre elvariant. Jag spårade många meter för dränering i berg och började med en 125mm elvinkelslip. Köpte snart en 230mm-maskin på classe. Tycker ändå att den inte kapar tillräckligt djupt. Man får också kapa tätare spår för att det ska gå att knäcka loss bitarna. Så det kanske är lönt att hyra en "riktig" kap. De mindre diamantskivorna kostar inte så mycket och räcker ganska länge om man kapar snällt.

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 047 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Bensin kapen jag har den kapar fort.

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 021 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Även de större elektriska husqvarna kaparna kapar fort. Använde det för att kapa granitblock och det var nästan som att skära i smör.

Men om jag varit i TS läge hade jag nog hyrt in en grävare med hydraulhammare istället så kommer man ner till rätt djup och får en vettig bredd på schaktet.

EDIT: En Darda kan också vara ett alternativ.

Redigerat 27 okt 2017 15:23
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.