2 166 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Spånsug, värt att köpa begagnat?
Verktygstokig
· Gävleborg
· 166 inlägg
Är på jakt efter en spånsug till verkstaden, och insåg ganska snabbt att det enda som var värt att överväga nytt under 4000 Kr är modellen som Duab kallar FM300.. Samma maskin säljs på olika håll för mer eller mindre slantar. Verktygsboden verkar billigast i nuläget med ~3500 Kr. Men känns som om man gärna vill ha bättre filter än som följer med...
Begagnat verkar svårt att hitta, men lyckades finna en gammal Elektra Beckum SPA-1000 bara nån kilometer från mig för en tusenlapp. Är ju inte en lika kraftfull maskin som FM300, men känns som om den kunde vara prisvärd ändå? Är det värt att köpa den och komplettera med ett modernt patron-filter?
Begagnat verkar svårt att hitta, men lyckades finna en gammal Elektra Beckum SPA-1000 bara nån kilometer från mig för en tusenlapp. Är ju inte en lika kraftfull maskin som FM300, men känns som om den kunde vara prisvärd ändå? Är det värt att köpa den och komplettera med ett modernt patron-filter?
Det som kan vara en stor fördel med begagnat är att förutom själva maskinen så kan man även få med slang som annars kostar ett gäng hundralappar extra.
Kan inte säga om den begagnade räcker. Själv har jag precis beställt en 1.5kw för att byta ut min nuvarande 0.4kw.
Kan inte säga om den begagnade räcker. Själv har jag precis beställt en 1.5kw för att byta ut min nuvarande 0.4kw.
Verktygstokig
· Gävleborg
· 166 inlägg
Bra tänkt! Stämmer bra att det är slang med. Är en 0.5kW, och specat luftflöde borde räcka rätt precist.C capture skrev:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 166 inlägg
Tack! Får se hur det funkar, blev billigt i alla fall.. Ska ju bara sitta till sågen med ett par meter slang, inget annat.Ola C skrev:
Blir det på tok för svagt blir det uppgradering till nästa år när jag är mer förmögen, och så får denna agera sug åt bandslipen eller passeras vidare.
Verktygstokig
· Gävleborg
· 166 inlägg
Sådär, rengjort kollat över och provkört den. Funkar över förväntan även om mer sug alltid är önskvärt! Beställde ett nytt clip för påsen (80kr) och nya påsar (130kr).
Filtersäcken får sitta tills jag köper en bättre sug med patronfilter och mer drag senare... Duabs FM-300B är på back-order tills i December typ.
Filtersäcken får sitta tills jag köper en bättre sug med patronfilter och mer drag senare... Duabs FM-300B är på back-order tills i December typ.
De där små sugarna fungerar riktigt bra om man har små maskiner, köpte nyligen en 750w som hette Maktek, den suger riktigt bra genom ett 100mm rör. Har den till de små maskinerna i lilla snickeriet i källaren, klarar av det riktigt bra. Stammen är ett 110mm avloppsrör.
Men vill man ha hårt sug behöver man förstås större grejer, har en spånsug på 15kw i stora snickeriet som suger som satan
Men vill man ha hårt sug behöver man förstås större grejer, har en spånsug på 15kw i stora snickeriet som suger som satan
Liknande trådar
-
Nockplåt över vattbrädebeslag eller tvärtom?
Tak & Vind -
Hjälp med att såga ut kakellist i svårt hörn, vilka grader?
Badrum -
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Värt att köpa spånsug?
Fritidshus -
Få spånsug hemkörd från Tyskland.. svårt att få hjälp som privatperson?
Verktyg, Maskiner & Fordon