1 876 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spånsug, utformning av rördragning.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan. Jag har fått tag i en spånsug Europac ep 703b. Den var lite större än vad jag hade tänkt mig, men man får ta vad som erbjuds när man budar på auktion...
Nu till min fundering. Där jag hade tänkt placera den, krävs det 3 st svängar innan den börjar sin resa i huvud röret i kanal systemet. Den har ju 200mm i inlopp, å jag hade tänkt att strypa den efter dessa 90 grader svängar till 160mm. Men det jag undrar över om det är en vettig idé att använda sig av just 90 grader, istället för 2st 45 gradaremed en bit imellan. Tanken är att jag vill ändå strypa den, då jag igentligen bara behöver 160 i dimension. Den köpta spånsugen har 5000 i sugkapacitet, och som nämt tidigare var behovet något lägre runt 3000. Där av menar jag det borde gå att strypa på detta sätt, utan att tappa allt för mycket.
Tacksam för svar.
Nu till min fundering. Där jag hade tänkt placera den, krävs det 3 st svängar innan den börjar sin resa i huvud röret i kanal systemet. Den har ju 200mm i inlopp, å jag hade tänkt att strypa den efter dessa 90 grader svängar till 160mm. Men det jag undrar över om det är en vettig idé att använda sig av just 90 grader, istället för 2st 45 gradaremed en bit imellan. Tanken är att jag vill ändå strypa den, då jag igentligen bara behöver 160 i dimension. Den köpta spånsugen har 5000 i sugkapacitet, och som nämt tidigare var behovet något lägre runt 3000. Där av menar jag det borde gå att strypa på detta sätt, utan att tappa allt för mycket.
Tacksam för svar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är att föredra 45 istället. Böjen blir mycket mindre och borde underlätta för spånet....
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det går inte justera suget? Testa att gå över till mindre dimensioner direkt ifrån maskinen. Ska dem kopplas till flera olika punkter?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Jo, att det blir förminskningar längs med vägen hade jag planerat. Där blir en strypning. Det var bara en tanke att strypa den tidigare med 90 gradare, som förvisso orsakar lättare Igen sättning i kröken. Det är bara en bandputs maskin, ("lite" större) bandsåg å justersåg som finns just nu på linan. Möjligt en rikt o planhyvel i framtiden kommer vara i maskinparken. Pelarborr är inte behov av suget direkt.
Kan man få för högt luftflöde? Jag menar inte att vara syrlig utan det är en ärlig fråga. Effekten av att minska dimensionen borde bli att luftflödet minskar, men trycket ökar.
Du kan inte reglera flöde och tryck genom den gamla klassiska dammsugarfunktionen att ha ett reglerbart spjäll på vägen som kan öppnas och stängas vilket resulterar i mindre sugeffekt på samtliga öppna spjäll.
Du kan inte reglera flöde och tryck genom den gamla klassiska dammsugarfunktionen att ha ett reglerbart spjäll på vägen som kan öppnas och stängas vilket resulterar i mindre sugeffekt på samtliga öppna spjäll.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nej jag har insett att jag får väl ha 200 ut i stammen så långt det är möjligt å sedan minska ner det när de är förgreningar.
Så får det bli vad det blir. Naturlagar är svåra att upphäva.....
Så får det bli vad det blir. Naturlagar är svåra att upphäva.....
Klicka här för att svara