Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spånsug till Moreten H410 ?

1. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Hej,

Jag är på jakt efter en spånsug som funkar för min Moreten H410 rikt och planhyvel. Det behöver absolut inte vara det grymmaste som finnes utan något som funkar att plana fullbredd utan att spånet blir liggandes och försämrar resultatet. Eftersom det är en hobby har jag tid att ta det lite lugnt om det nu spelar någon roll? Skulle gärna ha någorlunda mobil lösning som jag kan rulla o använda vid fräsbordet också.

Har trollat blocket i en månad men missade det enda som kändes intressant. Vill edast köpa beggat som jag kan åka o kolla på inom 2 h radie ifrån Stockholm.

Jag skulle vilja veta vad ni som kör samma maskin som jag använder eller vad ni tycker andra tycker duger?

Enligt Moretens manual står det; Luftflöde vi 0 mmvp mist 1000 m3/h 1500 m3/h rekommenderas.

Tips 1)
    Pratade med Swedendro och de tycke att just denna hyvel behövde mer än angivet för att den suger ut spånet på sidan vid rikthyvling. De rekommederade, AF 14 denna ger 2350 m3/h i max luftflöde. Håller ni med om att detta behövs?

Tips 2)
    Har läst runt här om spånsugar och hittade denna fina tråd.
    https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/193840-koprad-spansug-1500-a-6.html

Har ringt Björklundsmaskiner och fått tips om KUFO UFO-101, som Krillew inte var så förtjust i, Kina känsla.

Tips 3)
    Har ni andra förslag på hyvlar för max 5000 sek exkl moms? Gärna billigare det behöver bara funka bra. Kan absolut köpa mig en JET eller liknade från England eller annat.

Tacksam för alla tips!

2. H
    Medlem · Österbotten · 7 317 inlägg

heimlaga

Medlem
    En granne har en Moreten 410....... och jag vet att han brukar klaga att sugen är litet i klenare laget även om den räcker till. Sugen har filtersäck av den mindre typen och om jag kommer rätt ihåg är sugmotorn 1,4 kW (2hkr)........ så köp ingenting mindre än det.

En viktig sak för din egen hälsas skull är att du skall minst ha filtersäck av tjock syntetfilt. Många billigsugar har filter av bommullstyg som släpper igenom allt findamm. Syntetfilt är inte heller bra för den släpper också igenom en del. Findammet i luften kan ställa till elände i luftvägarna.

Jag var nära att skaffa mig trädammsallergi innan en hobbysnickrande läkare tipsade mig om att jag skulle börja använda en filtermask av bättre sort i snickarverkstaden. Då försvann symptomen direkt och han sade att om symptomen försvinner direkt då betyder det att jag minskade exponeringen i tid innan det hann bli en riktig allergi.

Så fort jag får råd skall spånsugen byggas om med en cyklon och ett riktigt findammsfilter......eller möjligen utblås genom väggen.

3. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Tack för bra tips! Skall försöka ha koll på filtersäckarna också.

Ja jag här även kollat på sugen logosol rekommendera på 1,1kW men det känns ju lite lite tycker jag när jag läser hyvelns manual.

Har själv lite problem med luftvägarna så när jag först fick svart snor vid slipning så köpte jag en billig kolfilter mask på biltema som jag tycker är topp. Dock skrämmer den livet ur grann flickan så hon törs inte komma över o leka med sonen när jag har den på. Jag förstår henne.

På min önskelista står denna luftrenare, http://www.axminster.co.uk/jet-afs-500-air-filtration-system-310483.
    Men så länge kör jag biltema masken.

Vad kör du för filtermask själv?

Lycka till med bygget av cyklon! Om du har plats kanske detta kan vara ett klipp?? Ser ut att kunna lösa biffen för ett mindre snickeri. 500L/sekund enligt säljaren. https://www.blocket.se/ostergotland/Langbandsputs_Spansug_68256241.htm?ca=11&w=3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2016-08-10 at 23.17.03.png

4. H

heimlaga

Medlem
    Den där cyklonen skulle helt klart vara ett klipp men jag har inte 400 euro lösa just nu. Frakten skulle bli lika dyr som cyklonen är jag rädd.

Det skall vare ett partikelfilter och inte ett kolfilter. Kolfilter skyddar mot organiska lösningsmedel men släpper igenom en massa damm.....om du inte har de där svindyra kombinationsfiltren med både filter och kol.
    Min mask är en 3M gummimask med utbytbara filter ett på var sida.

5. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Det har du säkert rätt i att frakten skulle bli dyr...

Sorry skrev fel självklart har jag partikelfiltertret till när jag jobbar med damm, standard P3. EN 140.Näsan är i alla fall ren.

6. devizion
    Verktygstokig · Västervik · 251 inlägg

devizion

Verktygstokig
    Äger själv en Moretens H410 som fungerar galant. Var behov av spånsug för ett par månader sen och köpte http://www.verktygsstallet.se/sortiment/trabearbetning/spansugar/spansugar/spansug-modell-dc1500/
    Typisk kina-maskin som säljs av många företag, men fungerade förvånadsvärt bra och inga större problem att sätta ihop.

Kör spånsugen med ca 2.5 meter 125mm rör och 1,5m 100mm flexibelt rör. Bilden visar hur mycket som hamnat utanför efter ca 1 timme av hyvling av mycket ek och lite furu. Strax över en full säck med spån genererat.

Den tar inte allt, men jag vet inte om någon spånsug gör det på denna maskin, ofta behöver man blåsa bort lite mindre spån från planbordet t.ex, dock inte mer än ett enkelt flås tar bort det.

Har aldrig haft problem med att spånerna påverkar resultatet.

Planen är att bygga om den med en cyklon i framtiden, när tiden och en bra lösning hittas.

IMG_4128.jpg

IMG_4129.jpg

7. katos
    Medlem · Östergötland · 674 inlägg

katos

Medlem
    Jag har byggt en bill pentz cyklon med 3kw spånfläkt från moretens som jag kör till min h410. Det är riktigt bra sug i systemet men kan bekräfta det devizon skrev. Det kommer alltid spån utanför speciellt om man hyvlar breda plank. Tycker det är synd att moretens envisas med 100mm uttag. Det är otillräckligt.

Kan starkt rekommendera att bygga en sån cyklon. Får kanske 3-4dl fint damm i påsen under filtret på 2kbm spån och slipdamm.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    @devizion
    Tack för de demonstrerande bilderna! Jag slår nog till på en sån lite billig spånsug som du har denna gång.
    Eventuellt ställer jag sugen utanför boden jobbar i, under vebodens tak. För att inte bli av med värmen i boden sätter jag insuget o ett bra filter från veboden, så varm luft kan dras in igen. Fick tipset av en säljare på Swedendro.

Posta gärna vad du väljer för lösning när ditt cyklon projekt drar igång.

Så länge blir det halvmask på vid slipning etc. Kanske ett luftrenare från JET. Men det verkar ju bättre att skaffa sig en cyklon i kombo med spånsugen, helst redan igår.

9. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Of topic. Kan man inte bygga om utsuget på H410 till 125mm?

10. H

heimlaga

Medlem
    Intressant!
    Skulle du kunna tänka dig att berätta mer om hur du gjorde cyklonen och hur den fungerar? Jag kanske skulle ta mig för att bygga en sådan någon gång.

11. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Hemilaga Googla bill pentz cyclon. Så kommer du att hitta massor av matnyttigt.

Har själv byggt två st standard med 4 kw fläkt och en för dammsugaren. Är väldigt enkelt att bygga. Men tänk på att den är tillverkad för att köra en maskin i taget Fast det funkar att köra två st maskiner. Det finns ett företag som bygger dessa på licens. Och dom har tagit fram en som dom kallar för Max den är gjord för två 160 stammar.

12. D
    Medlem · Österbotten · 4 667 inlägg

DennisCA

Medlem
    Pentz, det är samma cyklon som jag tänker bygga åt min spånfläkt.

Ritningar:
    http://billpentz.com/woodworking/cyclone/cyclone_plan.cfm

Byggprojekt av cyklonen
    http://billpentz.com/woodworking/cyclone/build_cyclone.cfm

Det blir lätt information overload med Mr. Pentz, han är dock det närmaste vi har på nätet till en guru inom spånsugs...branschen?... Men baserat på dina kunskaper inom metallarbete och att du känner folk med diverse maskiner, tror jag det går att fixa relativt enkelt efter du läst hans sidor.

13. katos
    Medlem · Östergötland · 674 inlägg

katos

Medlem
  14. H

heimlaga

Medlem
    Stort tack för ideer och inspiration!
    Det kan väl inte vara så svårt att svetsa ihop en cyklon av 1,5 mm plåt tycker jag.

För att kunna stå och svetsa långa fogar i tunnplåt på det viset krävs litet friskare rygg än jag har just nu men det verkar helt klart vara ett projekt värt att satsa på någon gång.

15. D
    Medlem · Österbotten · 4 667 inlägg

DennisCA

Medlem
    Jag hade tänkt satsa på 0,8mm plåt själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.