Så nu har jag äntligen kommit loss och köpt en riktig spånsug (Duab FM300B). Damm och spån från bordsåg, hyvel och annat försvinner fantastiskt bra, men till kapen blir det lika kass som tidigare. Den (AEG PS254L) sprutar damm åt alla håll oavsett om jag kopplar in spånsugen, dammsugaren eller kör med den inbyggda spånfunktionen.
Vad gör man då när livet går en emot? Går in på youtube såklart. Massor med människor vill dela med sig av sina fantastiska lösningar. En del mer ambitiösa, andra gigantiska och några bara obegripliga. Men jag litar inte fullt ut vare sig på amerikaner eller sponsrade människor. Eller en kombination av båda sorterna.
Någon här som testat att fixa en rimligt bra lösning. Jag kan absolut jobba lite för att få det ok, men jag vill inte lägga en veckas jobb eller ha ett gigantiskt tält i snickeriet. Jag vill veta den optimala svennelagomlösningen, som jag kan bygga själv på ett par kvällar och som gör att en större del av spånet hamnar i sugen. Vilken är det?
Så nu har jag äntligen kommit loss och köpt en riktig spånsug (Duab FM300B). Damm och spån från bordsåg, hyvel och annat försvinner fantastiskt bra, men till kapen blir det lika kass som tidigare. Den (AEG PS254L) sprutar damm åt alla håll oavsett om jag kopplar in spånsugen, dammsugaren eller kör med den inbyggda spånfunktionen.
Vad gör man då när livet går en emot? Går in på youtube såklart. Massor med människor vill dela med sig av sina fantastiska lösningar. En del mer ambitiösa, andra gigantiska och några bara obegripliga. Men jag litar inte fullt ut vare sig på amerikaner eller sponsrade människor. Eller en kombination av båda sorterna.
Någon här som testat att fixa en rimligt bra lösning. Jag kan absolut jobba lite för att få det ok, men jag vill inte lägga en veckas jobb eller ha ett gigantiskt tält i snickeriet. Jag vill veta den optimala svennelagomlösningen, som jag kan bygga själv på ett par kvällar och som gör att en större del av spånet hamnar i sugen. Vilken är det?
Tyvärr finns det ingen ultimat lösning som fungerar jättebra. Kap/gersågar är notoriskt svåra att få bra dammupptagning på. Själv har jag löst det så att jag helt enkelt inte använder den till något i snickarboden. Skall det grovkapas gör jag det med handsåg och för alla finsnickerikap använder jag bordssågen. Kap/gersågen duger ändå inte till finsnickeri.
Kap gersågen använder jag utomhus på benställning till panel, trallvirke mm.
Hej!
Kolla den här tråden. Jag har samma mål som du när det gäller att fånga spånen. Att förbättra så nära klingan som möjligt måste vara den enklaste vägen att gå.
Dag
Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen.
Försökte diskutera med Makitas kundtjänst men de svarade bara kort att sågen inte tål fuktig miljö. Vad som menas med det och varför en förmodad proffssåg inte tål några veckor i en carport fick jag inget svar på.