Jag har läst många spånsugs-trådar nu, och lärt mig om problematiken med statisk elektricitet, vikten av mjuka böjar och grenar etc. och att det finns bra och dåliga spjäll.
Men jag har inte sett någon som gjort en lösning likt den jag funderar på.
Planen är att bygga in en rektangulär kanal i plywood i bakkant på arbets/sågbänken. Längst till höger på bilden ses en stos som kan göras avsevärt mer flödesoptimerad, men principen blir förhoppningsvis tydlig.
I denna kanal kan man lätt borra in runda anslutningspunkter för slang, eller rektangulära större hål bakom en såg. Och sedan ha små lock eller pluggar som man lyfter dit för att täta.
Hos just mig skulle kanalen avslutas med en öppning i sidan vid den nedsänkta ytan för kap/ger-sågen.
I andra änden kan man ta bort gaveln för rensning vid behov.
Finns det några uppenbara nackdelar i detta?
Men jag har inte sett någon som gjort en lösning likt den jag funderar på.
Planen är att bygga in en rektangulär kanal i plywood i bakkant på arbets/sågbänken. Längst till höger på bilden ses en stos som kan göras avsevärt mer flödesoptimerad, men principen blir förhoppningsvis tydlig.
I denna kanal kan man lätt borra in runda anslutningspunkter för slang, eller rektangulära större hål bakom en såg. Och sedan ha små lock eller pluggar som man lyfter dit för att täta.
Hos just mig skulle kanalen avslutas med en öppning i sidan vid den nedsänkta ytan för kap/ger-sågen.
I andra änden kan man ta bort gaveln för rensning vid behov.
Finns det några uppenbara nackdelar i detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kanal på 70x175 får samma tvärsnittsarea som ett 125mm SPIRO-rör.
Det förstås bli större risk att lufthastigheten blir låg ute i hörnen i en rektangulär kanal jämfört med en cirkulär, men med den turbulens som blir i en kanal i största allmänhet har jag väldigt svårt att se att det skulle bil stopp mitt i ett långt tvärsnitt.
Söker efter en lämplig fläkt till att bygga en egen Cyklon-sug. Runt 3kW tänker jag mig. Har för stunden en 0,55kW med påse, den är för liten.
Det förstås bli större risk att lufthastigheten blir låg ute i hörnen i en rektangulär kanal jämfört med en cirkulär, men med den turbulens som blir i en kanal i största allmänhet har jag väldigt svårt att se att det skulle bil stopp mitt i ett långt tvärsnitt.
Söker efter en lämplig fläkt till att bygga en egen Cyklon-sug. Runt 3kW tänker jag mig. Har för stunden en 0,55kW med påse, den är för liten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad menar du med "tänk på omgivningen"? Menar du vart resten av dammet hamnar? Blir ett patroniflter efteråt, oavsett om jag köper en färdig lösning eller bygger eget, påsen jag har nu läcker för mycket.
Hur bestämmer jag flödet menar du?
Längsta kanal blir mellan 7-10m lite beroende på hur jag drar systemet. Det är en hobbyverkstad och till 99% kommer jag köra själv = en maskin i taget i drift.
Räknar med en huvudstam i 125mm spiro med grenrör i plast som jag blivit inspirerad av tidigare här på forumet.
Hur bestämmer jag flödet menar du?
Längsta kanal blir mellan 7-10m lite beroende på hur jag drar systemet. Det är en hobbyverkstad och till 99% kommer jag köra själv = en maskin i taget i drift.
Räknar med en huvudstam i 125mm spiro med grenrör i plast som jag blivit inspirerad av tidigare här på forumet.
Om jag räknar 125mm spiro som referens är arean 1,23dm² => 1m rör = 12,3l.
För att exempelvis få 20m/s behövs alltså 246l/s = 885m²/h i flöde på fläkten.
För detta räcker redan min 0,55'a, men det är ju synnerligen statiskt utan tryckfall, och jag gissar att avvikelsen snarare är frågan om mer än 100% än mindre.
Så min tanke har väl varit att ha avsevärt kraftigare fläkt och överdimensionera.
Eller menar du att man borde räkna ut teoretiskt tryckfall på sin stam för att dimensionera spånsug? Låter som min gata, men ställer mig tveksam till om folk "gör så"? 😅
För att exempelvis få 20m/s behövs alltså 246l/s = 885m²/h i flöde på fläkten.
För detta räcker redan min 0,55'a, men det är ju synnerligen statiskt utan tryckfall, och jag gissar att avvikelsen snarare är frågan om mer än 100% än mindre.
Så min tanke har väl varit att ha avsevärt kraftigare fläkt och överdimensionera.
Eller menar du att man borde räkna ut teoretiskt tryckfall på sin stam för att dimensionera spånsug? Låter som min gata, men ställer mig tveksam till om folk "gör så"? 😅
För mig är det självklart att man bör beräkna tryckfallet, annars kan det bli fel, såvida du inte kan jämföra med likvärdig anläggning.
Ca 900 m3/h ger tryckfall för ren luft ca 30 Pa per meter kanallängd. Spånbemängd luft ger lite mer och lägg till minst två meter kanallängd för varje böj. Lägg sedan till tryckfall för avskiljare (cyklon) och slutfilter.
Välj fläkt för flöde vid beräknat totalt tryckfall med lite marginal.
Diagrammet visar tryckfall för spirorör med olika dimensioner vid olika flöden.
Ca 900 m3/h ger tryckfall för ren luft ca 30 Pa per meter kanallängd. Spånbemängd luft ger lite mer och lägg till minst två meter kanallängd för varje böj. Lägg sedan till tryckfall för avskiljare (cyklon) och slutfilter.
Finns det en formel för tryckfallet baserat på flödet eller är det uppmätt och i någon tabell? Jag tänker så man kan dimensionera för olika flöden.J Jochi skrev:För mig är det självklart att man bör beräkna tryckfallet, annars kan det bli fel, såvida du inte kan jämföra med likvärdig anläggning.
Bra tumregler att hålla sig till!
Jag hittade denna sida när jag sökte lite.
https://www.dimensionera.se/ventilation/kanal.php
Jag kan inte härleda/verifiera beräkningarna, och sidan är lite märklig.
Men om utdata stämmer så skulle tryckfall i en cirkulär kanal 125mm med 245l/s (20m/s) ge ett tryckfall på 33Pa/m vilket rimmar med vad @Jochi delgav.
Emedan en rektangulär kanal med samma tvärsnittsarea (70x175) skulle ge ett tryckfall på 44Pa/m.
Det är rimligt att det blir större tryckfall i en rektangulär kanal, så det kanske är en korrekt beräkning trots allt?
I mitt fall skulle jag i så fall 3,4m med rektangulär kanal = 132Pa, samt 6m med 125-Spiro. Om jag lägger på 10m till för att kompensera för 4 böjar så har jag 528Pa i Spiro = 660Pa totalt i systemet.
Sen när det kommer till tryckfall över cyklon går jag bet. De färdiga cykloner jag hittar finner jag inga tryckfallstabeller på.
https://www.dimensionera.se/ventilation/kanal.php
Jag kan inte härleda/verifiera beräkningarna, och sidan är lite märklig.
Men om utdata stämmer så skulle tryckfall i en cirkulär kanal 125mm med 245l/s (20m/s) ge ett tryckfall på 33Pa/m vilket rimmar med vad @Jochi delgav.
Emedan en rektangulär kanal med samma tvärsnittsarea (70x175) skulle ge ett tryckfall på 44Pa/m.
Det är rimligt att det blir större tryckfall i en rektangulär kanal, så det kanske är en korrekt beräkning trots allt?
I mitt fall skulle jag i så fall 3,4m med rektangulär kanal = 132Pa, samt 6m med 125-Spiro. Om jag lägger på 10m till för att kompensera för 4 böjar så har jag 528Pa i Spiro = 660Pa totalt i systemet.
Sen när det kommer till tryckfall över cyklon går jag bet. De färdiga cykloner jag hittar finner jag inga tryckfallstabeller på.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hejnanowire skrev:
Jag har en 500 bred planhyvel.
Hur mycket går det åt i effekt att suga hyvelspån från en sådan?
Jag kan vara intresserad utifall den inte blir såld.
/Workingclasshero
J Jochi skrev:
Det finns diagram för sambandet rördiam flöde tryckfall. Du har diagrammet jag sänt tidigare.L Lovan83 skrev:
Sök upp flödet 900 eller 1000 m3/h med lite marginal.
Gå neråt från 1000 till du möter dimensionen 012, därifrån åt vänster och läs av 40 Pa/m (samma som 4 mm vp/m)
Mät upp kanalens längd inkl. Suglådan av trä, och lägg till 2 meter för varje böj.
Ex: 12 m kanal + 4 böjar ger 20 m kanal. 20 * 40 = 800 Pa/m (80 mm vp/m). Räkna med 1000 Pa.
Så är det cyklonen. Jag är 83 år och har varit borta från jobbet länge så jag har inga data för cykloner, men vet att de har stort tryckfall för att fungera bra. Du måste finna samband flöde / tryckfall för både cyklon och slutfilter hos tillverkarna. Lägg till ca 20 % för tryckfall över rent filter för drift med viss försmutsnimg. Cyklonens nedre öppning måste anslutas mot tätt kärl så att luft inte strömmar ut den vägen.
En förutsättning är att du bara har en sugöppning motsvarande 012 öppen samtidigt. För liten öppning ger lägre hastighet i kanalen och sämre spåntransport..
Jag har en rätt kass spånsug, och vanliga våt-torr dammsugare. De skulle nog inte lyckas suga upp mycket spån på det sättet. Utan utsuget behöver vara precis vid klingan. Men du talar ju om helt andra effekter, så kanske gör det nytta ändå? Eller ska det hela byggas in mer på något sätt?D David_Berglund skrev:
Du visar på ett problem om insugningsöppningen är liten. Då måste man ha undertryck för att hela kanalflödet skall orka genom en öppning som är mindre än kanalarean där lufthastigheten är betydligt större än i kanalen. Då är det skillnad om spånet sugs ut horisontellt eller faller neråt.L Lilllen skrev:
Det skulle nog få vara en liten anpassad stos där, jag syftade mer till att öppningen blir i sidan. Min 0,55kW hobby-sug drar trots allt i sig hyfsat på 10cm avstånd från från mynningen på en 100mm spiralslang på några meter.L Lilllen skrev:
Som referens har jag en Flymovent 6000 fläkt till min pulverlack-anläggning. Den har en 4kW motor och den är det ett jäkla drag i, så 7,5 skulle nog räcka. 😅
Sen följer ju en annan effekt med väldigt höga flöden, och det är ju att luften blåser ut igen. Nämnda 4kW-pjäs blåser förvisso rakt ut (4 patronfilter på sugsidan) men den skapar ordentlig turbulens i hela verkstaden på jobbet, och man vill ju inte gärna jobba i en storm, om än med väl så god spånevakuering.