Byggahus.se
Behöver råd om bästa /effektivaste val för att hålla undan färg/trä slipdamm i stora volymer typ husfasader vid färgavverkning med govkorning sliprondell (vinkelsplip)

Funderar på om en spånsug FM300 gör jobbet med eller utan cyklon?

Andra förslag?

Finns bara två alternativ. Koppla dammsugare till maskin men man får bygga en ordentligt dammkåpa runt rondellen.
Allt två hänga upp någon form av plast/presenning på den sidan av fasaden man jobbar på och då stå innanför den.

Vist om du kan dra en slang med diametern 120mm fram till maskinen med fortfarande en ordentlig dammkåpa kan du väl använda en spånsug annars är just en sådan ide riktigt dålig.

Pär

Vilken dammsugare överlever detta utan att sätta igen efter 2min?

Jo jag kan dra upp 120 slang och dammkåpa finns ju från fabrik.

Jag är inte ute efter en 100% dammfri miljö utan vill få in merparten av det finaste dammet.

Att stå bakom en press är inte alternativ pga många orsaker.

Jag har slipat ett helt hus med denna metod tidigare utan dammsugare och hela nejden blev röd vilket var medium populärt.

En dammsugare som är avsänd för bygg damm finns en uppsjö att välja på.
Med största sannolikhet så finns det inga fabriksbyggda dammkåpor för 120 slang. Då uteslutande alla handburna maskiner inte är byggda för stora luftvolymer utan med starkt undertryck som just dammsugare.

Tyvärr så har enstegs spånsug (som den du tänkte på) med säckfilter ökendåligt filter.

Har du funderat på Metabos lackfräs.

Min Nilfisk Alto Attix 30 har hängt med slipning av alla källarväggar, invändigt och utvändigt, plus en hel del andra arbeten, utan gnälla. Ett av mina bättre köp.

Nu är det ju jobb ute i det fria så filtreringen är ju inte jätteviktig, bara du får ner dammet/flagorna någorlunda lokalt så det inte blir ett stort moln. Stadig dammsugare med cyklon och halvkass finfiltrering kan kanske va nått. Eller om du lyckas få fast slangen från spånsugen på ett ok sätt så tycker jag filtreringen borde vara fullt tillräcklig för att grannarna ska klara sig. Men det är bara mina gissningar. Om jobbet utförs som företagare kan det ju ev bli knepigare men det vet jag inget om.

Privat jobb på egen gård inga grannar som drabbas.

Filtrering onödig jag vill få bort dammet från gårdsplan och övriga hus-fönster-luftventiler-osv
tex ut från gården till en slänt där det får yra bäst det vill.

larsbj skrev:
Bättre med en bra dammsugare än en spånsug.

Tex en sån här

[länk]
En sådan kan jag lätt tänka mig att köpa för ca 5000 i västra mälardalen!

En bra dammsugare tillsammans med vartalsstyrd vinkelslip och en utsugskåpa av den här typen. (Just den här till Bosch) ger mycket bra dammuppsamling.

kåpa.jpg

Jag har just den utsugskåpa som finns på bild ovan, den fungerar ypperligt till min GWS 15.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.