Byggahus.se

Spånskivor och murstock vid kakling

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har ett kök som jag ska byta ut kaklet. Bakom det befintliga kaklet finns till största delen spånskiva förutom cirka en meter där det är murstocken. Jag har planerat att sätta reparationsgips över spånskivan för att jämnt underlag. Men jag vet inte hur jag ska göra med murstocken. Jag får inte sätta gips, för rökanalen går precis bakom. Finns det något annat skivmaterial som jag kan använda eller måste jag spackla? Och i så fall vad ska jag använda för spackel? Mellan murstocken och spånskivan är det ett mellanrum på cirka 2 cm. Hur ska jag göra med detta för att det blir snyckt?

/Erik

2. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Varför skulle du inte få sätta gips på murstocken? Gips brinner ju inte särskilt bra om man säger så. ;-)

3. E
    Medlem Nivå 1

Murstock

Hej

Jag läste det någonstans, att ifall rökanlen går precis bridvid kan det bli för varmt.
    Nu när jag har tagit bort kaklet måste jag göra en rättelse det är inte spånskiva bakom utan masonit.
    Kan man kakla direkt på masonit eller ska jag sätta rep.gips? Ifall jag sätter reparations gips måste jag spackla skarvarna (jag har hört både och) eller räcker det med primer?

4. K
    Medlem Nivå 1
    Välj minerit istället. Jag har för mig att du får ha gips mot murstocken men då ska du mäta temperaturen först. Och den får inte uppgå till mer än 85 grader c.
    Vill du inte chansa så tycker jag du ska kontakta sotarn.

5. M
    Medlem Nivå 3
    Hej. Håller på att bygga i köket. Vår sotare (Huddinge) påpekade att det skulle vara luftspalt bakom gipsen. Han mumlade också något om att det skulle gå att inspektera, eller se ev rökutveckling. Därför blev det plåtreglar mot murstocken.

Att tillägga är att vi har köksskåp nära rökkanalen (murstocken). Har du bara kakel mot murstocken (hela vägen upp) så kanske det är mindre viktigt.

Ett litet tillägg, du kanske har flera kanaler i murstocken, och de närmast spånskivan kanske det inte eldas i? Såfall borde det vara lugnt.