13 418 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Spänna fast golvlister som man limmat.
Sida 1 av 2
Hur spänner jag bäst fast golvlister som jag tänkt limma fast mot väggen?
Läste att man kan använda smältlim eller dubbelhäftande tejp som "pressar" golvlisten mot väggen medan det riktiga limmet, t ex PL600 torkar.
Läste att man kan använda smältlim eller dubbelhäftande tejp som "pressar" golvlisten mot väggen medan det riktiga limmet, t ex PL600 torkar.
Har du aldrig tänkt måla om nå mer? Ska huset rivas när väggen blir solkig?E Ett_unikt_namn skrev:
Jag fick lära mig som barn att man bör städa bakom listerna en gång per år.
Lister monterar man så att dom är enkla att ta bort. Vill man ha dom släta så spacklar och målar man dom efter montering, det blir dessutom snyggare.
Jag har ingen spikpistol eller liknande maskin.Cheesen skrev:
Har du aldrig tänkt måla om nå mer? Ska huset rivas när väggen blir solkig?
Lister monterar man så att dom är enkla att ta bort. Vill man ha dom släta så spacklar och målar man dom efter montering, det blir dessutom snyggare.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Ställ en tung möbel mot som håller dem på plats när limmer härdar? T ex ett liggande matbord eller liknande
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag har använt dubbehäftande tejp, och tejpat fast en 40 cm lång regel på golvet mot listen som skall spännas, och så träkilar mellan regeln och listen. Några sådana utefter listens längd så går det. Kanske är bra att testa mot något annat först. Vissa tejpvarianter fäster "permanent".
Smart.H hempularen skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag antar att du driver med oss? Det finns väl inte en människa som tar bort alla lister en gång om året för att städa bakom dem? Det verkar ju lite knäppt.Cheesen skrev:
Använd lim som är sugande , det är någon av PL 600 eller PL400 kommer inte ihåg. så trycker du bara fast den bit för bit. fungerade fint för mig.
edit: det är PL600 som jag menar som har som tillverkarna beskriver "sugproppsfunktion"
edit: det är PL600 som jag menar som har som tillverkarna beskriver "sugproppsfunktion"
I gamla hus sitter socklar och foder rejält spikade och platsmålade. Jag tycker det är snyggast och dessutom är det tätt in bakom så finns inget behov att städa bakom. Du lyfter väl inte golvet och städar i bjälklaget?Cheesen skrev:
Lösa lister tycker jag ser billigt ut...
Ser inte problemet med att limma fast en list. Ska man måla om eller tapetsera om gör man ju det NER till listen.
Brukar oftast skjuta och limma, eftersom många gånger när man bara skjuter och i vissa fall om där bara finns gips bakom tenderar spikningen att med åren släppa.
Skruva gör man bara när det finns en massiv vägg bakom, och då med sockelskruv. Generalt alltid snyggare att limma eller skjuta.
Brukar oftast skjuta och limma, eftersom många gånger när man bara skjuter och i vissa fall om där bara finns gips bakom tenderar spikningen att med åren släppa.
Skruva gör man bara när det finns en massiv vägg bakom, och då med sockelskruv. Generalt alltid snyggare att limma eller skjuta.