Har precis flyttat in i en bostadsrättslägenhet och stör mig något på ljudet från dom tre spaltventiler som finns (2st vardagsrum + 1st sovrum), det blåser in väldigt mycket luft från dem (nyfriserad med hårfön typ), går dem att byta mot tystare varianter, kan jag påverka/justera det på något vis annat än stänga dem ?
Är det dammigt ute är ju även lägenheten full av dammet så som det blåser från dem, så just nu är det endast öppna ett fönster helt som hjälper för att få tyst på dem annat än stänga dem naturligtvis.

• Delvis utfälld rullgardin, Fönster, Ljusdämpning, Ljust Underlag, Enkel Spira, Enkel Rum Emfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog väldigt stort undertryck i din bostad.
Det kan bero på att flera av de andra lägenhetsinnehavarna har stängt sina frånluftsventiler.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett sätt att komma vidare kan vara att kontakta styrelsen.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har nog väldigt stort undertryck i din bostad.
Det kan bero på att flera av de andra lägenhetsinnehavarna har stängt sina frånluftsventiler.
Så kan det absolut vara. När folk känner drag stänger dom ventilerna och då blir det ännu värre i någon annans lägenhet.

Misstänkte detta, har hört från grannar att ovk nyligen gjord men dagen efter så har folk stängt sina ventiler och samma sak uppstår.

Får försöka komma på något att stoppa i öppningen för att reglera både luftflödet och ljudet då det blåser storm och låter väldigt mycket (samtidigt som det blir för varmt om jag stänger dom helt)...

Spaltventilerna klarar sällan behovet av uteluft vid mekanisk frånluft. Då låter dem.
I synnerhet om spiskåpan är kopplad till denna FL och har forceringsfunktion.
En klappkass lösning vill jag påstå. Men ibland den enda som går att utföra. En bör däremot dimensionera dem rätt

R robin_nerf skrev:
Jag sprang på denna produkt igår och undrar om den skulle kunna hjälpa mig ?
[länk]
den tar lite ljud utifrån kanske men osäker på om den där tar strömnings ljudet.

Du verkar ha problem med för höga hastigheter över spaltventilerna. Dvs de är för små i förhållande till den luftmängd som krävs. Bredare ventiler är lösningen på det problemet.

BirgitS
I Installation skrev:
Bredare ventiler är lösningen på det problemet.
Men en enskild bostadsrättsinnehavare får ju inte ändra på ventilerna för då blir det backning vid nästa OVK.

Vägen framåt, som jag ser det, är att få de andra i föreningen att sluta stänga sina ventiler.

BirgitS BirgitS skrev:
Men en enskild bostadsrättsinnehavare får ju inte ändra på ventilerna för då blir det backning vid nästa OVK.

Vägen framåt, som jag ser det, är att få de andra i föreningen att sluta stänga sina ventiler.
Knappast om du ökar arean på ventilerna. Frånluften suger det den suger iaf. Det blir bara enklare för uteluften. Så nej en OVK besiktning kommer inte ge ett negativt utslag. Däremot kan d ju vara tjinkigare att man härjar i karmarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.