Byggahus.se

Spalje mitt på tomtgräns

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Min svärmor bor i en villa som delar infart med grannen. (Garagen är ihopbyggda) Hon var bortrest för ett par veckor sedan, och när hon kom hem hade grannen - nyinflyttad några veckor tidigare - smällt upp en spalje skulle man väl kunna kalla det, mitt på tomtgränsen på infarten. Svärmor är försiktig av sig, och vill inte själv ta tag i detta, men hon är definitivt inte nöjd med situationen. Dels är det ju det rent formella problemet med att grannen inte ens brytt sig om att ta kontakt med henne innan, men mest är det det att spaljen gör det svårt att parkera två bilar i bredd på hennes sida utan att få problem att komma i och ur bilen/bilarna. Dessutom ställer det ju till svårigheter med snöskottningen. Spaljen är bedömt kring 180 cm hög och fyra meter lång. Dessutom kommer hon troligen om inte allt för länge att sälja huset och flytta till lägenhet, och hon är rädd att bygget riskerar att sänka värdet på huset då det är svårare att få plats med två bilar. Det känns ju lite olustigt att knalla över till grannen och ta det med honom direkt. Jag är lite feg vad gäller sånt - precis som svärmor, men det måste väl finnas andra vägar att gå?

2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Ni får nog ta det muntligt med grannen först - det finns tyvärr ingen annan möjlighet om ni inte själva ska börja ett bråk med grannen. Jättetrist för er. Förutsättningen ser inte så bra ut.

Nästa steg är att anmäla till kommunen. Då kommer man ut och gör syn och tar över ärendet.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    180 cm hög spaljé upp till x meter ifrån en väg där garageinfart/gång/väg ansluter mot är för högt, normal maxhöjd brukar vara 80 cm (kan variera mellan kommuner).

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Förresten välkommen till forumet.

Här är några länkar till infoblad:
    http://www.grastorp.se/Documents/Grastorp/Documents/Miljo och Bygg/Trafik/Klipp hacken.pdf
    http://www.eksjo.se/boende_miljoe/trafik/klipp_haecken
    http://www.stockholm.se/PageFiles/238466/Hackfolder_2013_Webb.pdf
    http://www.boras.se/forvaltningar/t...ckarochbuskar.4.82f0a312665003f0d8000680.html
    http://www.umea.se/umeakommun/trafi...rochbuskage.4.bbd1b101a585d7048000173538.html

Umeå har lite andra mått gällande hur långt sträcka det får vara max 80 cm högt.

Allt bygger på vad som står i PBL och väglagen.

Leta fram er kommuns infoblad och skriv ut den (ha den som ett äss om grannen tjafsar), gå över till grannen och prata.
    Fråga vänligt vad som är anledningen till att dom satt upp spaljén, förklara att det blir trångt att parkera två bilar i bredd när spaljén står där.
    Förklara även att det är svårt att se gående/fordon som rör sig på gatan med risk för trafikolycka, om inte grannen förstår "problemet" så kan du ta fram foldern och visa grannen.
    Nu kan du vänta någon vecka för att sedan återkomma om det inte har hänt något, och fråga om dom har tänkt åtgärda problemet, annars har du/ni möjlighet att anmäla trafikfaran till kommunen.

OT: en av mina mostrar delar uppfart med grannen, dom hjälper varandra bla när den andre reser iväg så parkerar dom på varandras uppfarter då och då.

Redigerat 11 nov 2015 07:05
  5. P
    Medlem · Nivå 9
    Jag kan förstå grannen också,
    Din svärmor måste alltså använda grannens tomt för att komma in/ut ur sin bil?
    Han vill kanske kunna ställa sin bil nära tomtgränsen utan att riskera att parkera in din svärmor (eller få dörruppslag i sidan).
    Kan inte din svärmor backa in bilen? Hon kan ju inte kräva att ha ett servitut in i luften över din grannes tomt för att kunna öppna sin bildörr.

Höjden på staketet är väl inget att bråka om. Blir situationen för svärmor bättre om grannen kapar det från 180 till 80 cm?

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 10
    En spalje brukar man få bygga hur högt som helst då det inte är ett staket. Men för att det ska vara på det sättet så krävs det att det är tillräckligt långt mellan ribborna (i vår kommunen att 1/3 av ytan får vara täckt, d.v.s. avståndet mellan ribborna måste vara dubbla mot själva ribbornas tjocklek) och att det verkligen är byggt med tanke att det ska vara stöd för klätterväxter (även det i vår kommun, kan vara annorlunda i andra).

Han borde ha byggt det på sin sida av tomten, men med tanke på att en spaljé inte breder ut sig som en häck gör så borde det räckt med några cm in på egen sida vilket inte borde förändra situationen för din mamma speciellt mycket. Är den verkligen mitt på tomtgränsen eller precis på grannens sida?

Han borde för god ton ha pratat med din mamma först, men samtidigt så kan man inte använda grannens tomt som extraplats för att kunna öppna bildörren.

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 2
    Man får inte bygga något i tomtgränsen utan att båda markägare är överens, grannen måste flytta in spaljén så att han kommer åt att göra underhåll utan att gå in på din svärmors mark.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 9
    Man sätter det såklart 1cm in på sin egen tomt. Underhåll? Ett staket eller spaljé i tryck virke står ju minst 10 år.
    Skulle du sätta ditt staket 1m in på din egen tomt för att grannen skulle kunna få upp sin bildörr?

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 2
    Det är som så att du måste kunna tex måla din spaljé/staket så ca 50cm in på din tomtgräns om du och grannen inte kan komma överens är vad som gäller.
    Nej det hade jag inte, hade pratat med grannen om att sätta upp en spalj/staket och om det inte gick så hade jag ställt upp några stora betong krukor 5cm in på min tomt, finns inget i jordabalken om det.

Till ts kan jag bara ge rådet att prata med svärmors granne.

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Äh, sitter staketet/spaljen i stolpskor är det ju lätt att skruva loss för underhåll, det behövs inga 50 cm. 5 är mer lagom.

11. Fel av Åke
    Husägare · Nivå 6
    Grannen skulle ju naturligtvis ha frågat din svärmor innan han uppförde spalje'n. Men jag har också förståelse för att han vill ha upp någon slags avgränsning mellan garageinfarterna, för som jag förstår det så använder hon grannens tomt för att kliva i och ur bilen?
    En spalje' eller något annat som avgränsar hindrar ju också som tidigare nämnts, dörruppslag på den egna bilen. Är det verkligen en värdeminskning att det är uppfört en spalje' för att skilja uppfarterna åt?
    Jag skulle prata med grannen att den har gått fel tillväga men inte driva frågan hårt då svärmor ändå kommer att flytta inom en snar framtid.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Och om grannen vill ställa två bilar på sin uppfart står alltså svärmors bilar ivägen eftersom hon parkerar så nära grannens tomt att hon nyttjar en stor del av deras tomt? Nä, det är nog bara att gilla läget, man får förmoda att de satte upp det för att de störde sig på att hon parkerade för nära deras tomt så att de inte kan nyttja sin uppfart fullt ut.

Själv satte jag upp min för att slippa ha grannens grabbar springande utanför köksfönstret när de skulle till kompisarna i nästa hus, men effekten var ju densamma.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Om svärmor parkerar inne på sin tomt så att ingen del av bilen är närmre tomtgränsen än en dm, på vilket sätt hindrar det grannen mer än en spaljé en cm in på sin (ej svärmors) tomt?

Svärmor kanske är "rädd" att köra nära (<50 cm) hinder och därför tycker att det blir svårt att parkera.

OT:
    Jag har tidigare (96-04) kört mellan en och fem tur-och-retur i veckan över Ölandsbron, numera ca varannan månad. Bland dom första gångerna efter att det blivit 2+2 (utan mittseparering) så låg jag i höger körfält och blev omkörd av lastbil med släp samtidigt som vi mötte två lastbilar där den ene körde om den andra, även att jag hade minst 60 cm fritt på vardera sidan så kändes det trångt, nu kan jag "slicka" högerlinjen som är någon (kanske 3) dm från räcket utan problem. Då var det fast maxhastighet (70 km/h), nu är det variabel hastighet med 90 km/h som högsta hastighet.

Jag ser mer eller mindre vid varje resa folk som ligger i högerfilen men har vänsterdäcken på linjen till vänsterfilen även när dom blir omkörda, värst är dom som kör med husvagn då går det inte att köra om utan att tangera dubbla spärrlinjen till mötandes vänsterfil, då är det inte många cm mellan ens backspegel och husvagnen.

Nej jag har inte mätt hur breda körfälten är på Ölandsbron men här beskrivs olika typer av vägar http://www.trafikverket.se/TrvSeFil...ning/Sektion_landsbygd-vagrum/05_vagtyper.pdf

Från början var det 1+1 med breda vägrenar (traktor kunde köra helt å hållet på vägrenen), sedan blev det en variant av 2+1 där extrafilen var gemensamm omkörningsfil det var även "smala" vägrenar då, nu finns det egentligen ingen vägren.

14. T
    Medlem · Nivå 11
    Anledningen till spaljén måste ju inte vara att svärmor har parkerat PÅ grannens tomt. Om grannen stört sig på att svärmor GÅR på ett par decimeter av grannens asfalt har denne problem. Om båda parkerar 50 cm innanför tomtgränsen har båda en meters utrymme för att öppna dörren. Med spaljén på plats har båda snarare 35-40 cm.
    Detta betyder att grannen har begränsat svärmors eget ägandes dörrutrymme med någon decimeter, vilket den näppeligen kan ha laglig rätt till.
    Hade granne ställt spaljén på sin sida, utan att den inkräktade på min tomt hade jag kanske kunnat tänka mig att acceptera det - även om jag tycker det är ofint att inte fråga först. Hade min granne ställt spaljén på tomtgränsen hade jag frågat varför och bett denne att omgående flytta den. Sker inte det hade jag sett till att spaljén och dess växtlighet inte inkräktar med en centimeter på min tomt.
    Underhåll via min tomt är bara att glömma.

Redigerat 16 nov 2015 09:29
  15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ärligt talat så håller det inte att vara så konflikträdd att man inte kan prata med sin granne. Man behöver ju inte vara ovänner för att man inte tycker samma sak i en fråga.

Om svärmor nu inte vill prata med grannen om saken är det väl bara att gilla läget. Om det är trångt och man vill ha plats för två bilar så kan man ju köra in den ena och backa in den andra, då räcker det med 20-30 cm lucka på bilarnas passagerarsidor om man accepterar att föraren flyttar bilen innan passagerarna går in.

• Laddar…