1 898 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Spärrförbindelse
Hjälp.
Nu dök det upp något jag inte vad beredd på. Det gäller vårt köp av nyproduktion. Fick precis brev från entreprenaden om spärrförbindelse.
Totala kostnad för huset är 3440000 kr.
Tomten 550.000
Handpenning 100.000
Så vår tanke var att betala handpenning och tomten med vårt kontantinsats på 700.000
De vill ha en spärrfärbindense på 2.940.000.
Utrymme för tillval 50.000 hade dem med... Är det inte vi som bestämmer det? Vi kanske inte vill ha tillval? Eller vi hade tänkt spara till tillval under byggtiden.
Vi har fått löfte att låna 2.740.000 fråb banken. Hur blir det nu när entreprenaden vill ha spärraumman högre än det? Hur funkar detta??
Nu dök det upp något jag inte vad beredd på. Det gäller vårt köp av nyproduktion. Fick precis brev från entreprenaden om spärrförbindelse.
Totala kostnad för huset är 3440000 kr.
Tomten 550.000
Handpenning 100.000
Så vår tanke var att betala handpenning och tomten med vårt kontantinsats på 700.000
De vill ha en spärrfärbindense på 2.940.000.
Utrymme för tillval 50.000 hade dem med... Är det inte vi som bestämmer det? Vi kanske inte vill ha tillval? Eller vi hade tänkt spara till tillval under byggtiden.
Vi har fått löfte att låna 2.740.000 fråb banken. Hur blir det nu när entreprenaden vill ha spärraumman högre än det? Hur funkar detta??
Ni skriver väl på ett avrop antar jag? Skall inte allt vara klart då med tillval etc?
I vårt fall, så vill vår husleverantör ha en spärrförbindelse på 90% av huset. Står det inte i ert avtal hur mycket spärrförbindelsen skall vara på?
Jag får inte ihop din kalkyl, vad kostar huset i sig?
Vilken husleverantör är det?
I vårt fall, så vill vår husleverantör ha en spärrförbindelse på 90% av huset. Står det inte i ert avtal hur mycket spärrförbindelsen skall vara på?
Redigerat:
Vi har inte gjort några tillval ännu. Enligt kontraktet som vi skrev på för några veckor sedan så ska ev. Tillval betalas i juli.T Thomas' skrev:Ni skriver väl på ett avrop antar jag? Skall inte allt vara klart då med tillval etc?
I vårt fall så vår husleverantör ha en spärrförbindelse på 90% av huset. Står det inte i ert avtal hur mycket spärrförbindelsen skall vara på?
Huset i sig kostar 2.890.000.
Men vårt lånelöfte är på 2.740.000
Men de vill ha en spärrförbindelse på ca 2.9?
Stod inget om det i kontraktet vad jag minns iallafall.
Jag har hört talas om det men inte att det skulle ligga högre än vad banken lånar ut till oss?....
Vilken husleverantör är det?D deeply89 skrev:Vi har inte gjort några tillval ännu. Enligt kontraktet som vi skrev på för några veckor sedan så ska ev. Tillval betalas i juli.
Huset i sig kostar 2.890.000.
Men vårt lånelöfte är på 2.740.000
Men de vill ha en spärrförbindelse på ca 2.9?
Stod inget om det i kontraktet vad jag minns iallafall.
Jag har hört talas om det men inte att det skulle ligga högre än vad banken lånar ut till oss?....
Ja väldigt konstigt. De la till 50.000 där. (För ev tillval..) men banken lånar inte ut extra för tillval.R RoBo skrev:
Plus att vi betalar handpenning på 100.000 denna veckan så de borde väl inte räkna med det i spärrförbindelsen. Borde vara på 2.7 istället, då är det rimligt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tillvalen är ju bättre att få in INNAN man binder sig med ett kontrakt. När du har ett bindande avtal så har du ingen förhandlingsmån alls.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Framgår det av avtalet att ni skall ställa upp med en spärrförbindelse? Det är visserligen normalt, men det skall framgå av avtalet.
Liknande trådar
-
Trivselhus håller på spärrförbindelsen och vi på slutfakturan
Juridik -
Spärrförbindelse
Köpa & Sälja hus -
Spärrförbindelse eller likvärdiga alternativ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Spärrförbindelsen ställer till det!
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad för spärrförbindelse
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.