Byggahus.se

Spärrförbindelse, hur agera mot en skurk?

1. M
    Medlem · 11 inlägg

m70

Medlem
    Vi hävde vårt kontrakt med byggfirman x i Januari. Anledning: kvittot på byggsäkerhetsförsäkringen var förfalskad. Detta plus ett oseriöst agerande under flera månader, samt att byggchefen sa upp sig blev för mycket. Kontraktet är skrivet enligt ABS 05 där bland annat bygfelsförsäkring, byggsäkerhet(färdigställandeskydd) ingick.

Nu 3 månader senare, saftiga advokatarvoden och förseningskostnader, har vi kommit överrens om ett avslut mellan oss och byggfirman, där värdet på den förfalskade försäkringen betalas tillbaka till oss, ritningarna lämnas tillbaka till oss, samt spärrförbindelsen. Allt detta har vi alltså betalat för.

Trots detta avtal har tyvärr byggfirman x bestämt sig för att jäklas med oss. Under senaste veckan har de inte varit anträffbara gentemot deras egen advokat, och spelar dumma. De verkar spela högt på grund av spärrförbindelsen, som banken inte vill ogiltigförklara. Vi vet att de har höga lev.skulder (de betalar inte sina underentreprenörer) och om vi processar kommer dem att gå i konkurs.

Med tanke på att vi betalat alla fakturor (därmed också ett förskott vi aldrig kan få tillbaka)  i tid, undvikit en polisanmällan som vi fortafarande kan göra!, samt undvikit en rättsprocess som vi inte kan förlora känns det för jävligt.

Hur kommer vi ur detta?
    Hur kan vi ogiltigförklara spärrförbindelsen?
    Är processande och polisanmälan enda vägen ut?
    Hur lång tid tar en process?

Ser fram emot era tips,
    m70

2. C
    Medlem · 9 093 inlägg

Re: Spärrförbindelse, hur agera mot en skurk?

Om du är stor och stark skulle jag gå dit och vrida om näsan på dem. Snabbaste och billigaste sättet :D
    Tyvärr så finns det bara förlorare i en dylik process, den kan ta evigheter (läs ett par år) om dom fortsätter att j-las.

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Har ni inte skrivit någon typ av hävnings- eller förlikningsavtal där det framgår att samtliga mellanhavanden mellan er är slutligt reglerade? Om ni presenterar ett sådant för banken borde ni få spärrförbindelsen upphävd.

Annars tycker jag att ni skall tala med deras advokat. Är han advokat måste han agera juste i detta avseende.

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

nej, Du kan inte häva spärrförbindelsen. Den är ett avtal mellan dig och byggaren, banken är en garant för att byggaren skall erhålla betalning, efter klartecken från dig.
    Vid en tvist i domstol, där du vinner målet, häver domen spärrförbindelsen. Men här kan man undra vad som händer om byggaren kursar, då hamnar spärrförbindelsen i konkursboet som en tillgång, och en fordran på dig, och ingen vet kanske då vad saken gäller. Byggaren kommer inte att medverka till att problemet för dig får en lösning. En tråkig situation, som jag trodde vi skulle slippa från med den så omhuldande Byggfelsförsäkringen och färdigställandeskyddet. Sätt igång och ring Gar-Bo, eller var försäkringarna nu finns, för att få det hela dokumenterat, men överlåt för H.....te inte spärrförbindelsen till f-bolaget.

Polisanmälan har inget med spärrförbindelsen att göra
    Vända sig till domstol (stämning) behöver inte ta så lång tid (4--6 mån)om ni hittar en alert försvarare.
    Vad säger egentligen KA om denna situation????????

5. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem

Förfalskningen kanske går att använda som hävstång. Det brottet kan förövaren inte komma undan genom en konkurs.

6. saturnus

saturnus

Medlem

förlåt, jag missade det, det fanns juh ingen Gar-Bo-försäkring, men polisanmälan, njaee, tror inte polisen är särskilt intresserad.

7. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

En spärrförbindelse är ju bara en garanti att du har pengar på banken så att du kan betala de kostnader som du drar på dig.
    Om du betalt de fakturor som du skall betala så har inte konkursförvaltaren några chanser att få dig att betala mer.
    Dessutom har ju motparten försvunnit och avtalet upphävs.
    Det låter i mina öron som om det kanske är lättare att få tillbaka spärrförbindelsen från ett konkursbo än från en triskande entreprenör.

8. saturnus

saturnus

Medlem

Det är lite mer komplicerat än så, när det gäller spärrförbindelser, då det är banken som administrerar, ungefär som ett pantbrev som är på vift.
    Vid en eventuell konkurs, kan naturligtvis förvaltaren återlämna spärrförbindelsen, men det kan säkert ta sin tid, då det brukar finnas "en hel del" kvitton, som skall läsas igenom. Konkursförvaltaren har dessutom krav på sig, att försöka få in så mycket som möjligt i konkursboet, och på så sätt minimera risken att staten gör en förlust.
    Spärrförbindelsen är utställd på bolaget, m a o en tillgång, om sedan bolaget har slutfört det avtalade jobbet blir en annan fråga, då man får räkna ut vad som är utfört och till vilken kostnad. Detta kan leda till problem och ta sin tid, som nämnts tidigare.
    Skaffa fram en god advokat och utnyttja rättskyddet i hemförsäkringen, om det nu fanns en sådan.
    Banken kan inte och får inte agera i frågan.
    Omvänt; byggaren kan inte få ut pengar utan Ditt godkännande, det garanterar också banken ;)

9. M
    Medlem · 11 inlägg

m70

Medlem

Hej vänner!

Stort tack för ert engagemang. Det är så illa som ni beskriver det.
    Vårt dilemma ligger i att vi inte kan gå vidare och bygga, utan får avvakta på att få tillbaka förbaskade spärrförbindelsen. Vi har betalt samtliga fakturor för det utförda arbete fram till hävning.
    Det orimliga i situationen är att byggaren x är gruden till hävningen. Vi kommer inte att göra fler betalningar till dessa. Byggaren har också medgivit att han blivit "lurad" ang den förfalskade försäkringen, men sanningen ligger i att de blivit nekade denna försäkring av både Bostadsgaranti / Garbo. Kontraktsbrottet ligger på deras sida.
    Sedan har vi hört om en handfull skräckhistorier om andra byggprojekt de har på gång samt deras historia där liknande grejer gjort att de gått i konkurs (under ett annat namn).

Vår advokat har gjort ett avslutsavtal som både vår och deras advokat, och vad jag vet byggaren x var överens om. Det hela skulle avslutas för en vecka sedan.
    Men nu är det tricks på gång, och nu hittar de inte spärrförbindelsen längre...
    Banken godkänner dock en skrivelse där anspråk på spärrförbindelse ogiltiggörs av byggaren. Det verkar som att byggarens advokat heller inte är road av denna situation, och nu får heller inte han kontakt med denna människa.

Jag vill bara ha tillbaka skalenliga ritningar som jag betalt för och finns hos byggaren, spärrförbindelse, och de pengar som jag betalt för den förfalskade kvittot på färdigställandeförsäkring. Och sen vill vi gå vidare här i livet...

Finns ingen instans som kan agera i saken? Var finns konsumentskyddet/rättigheterna?

Hoppas ni kommer på något bra som kan hjälpa oss,
    Tusen tack
    m70

10. saturnus

saturnus

Medlem

mina inlägg i saken har varit lite mer allmänna, för att visa vad en spärrförbindelse står för. Men i Ditt fall finns ett pågående ärende med advokater, så då tycker jag att det borde gå att lösa.  Vad jag inte riktigt förstår, när du skriver att alla fakturer är betalda. Spärrförbindelser brukar användas under 2--3 lyft under en husentreprenad, vilket skall finnas antecknat i entreprenadavtalet. Första lyft när grund och markarbeten är klara, nästa när huset är rest, eller något liknande. Nog får man förutsätta att entreprenören har så mycket pengar till sitt förfogande, att han får ihop ett eget kapital till att fixa till en grund, innan första lyft.
    Vad som är viktigt, är att ni har förtroende för ert ombud, så att denne verkligen förstår vad som menas med att husbygget står still. Se till så att inget på huset blir förstört av väder och vind, det är juh trots allt ert hus, och ni kommer förmodligen att bo där under lång tid.
    Men din fråga, om det finns annan instans, myndighet, pappa staten eller....... Nä det finns ingen sådan i Sverige ni kan få hjälp från, i det läge ni befinner er i. Kan trösta er med att en "GAR-BO Försäkring" förmodligen ställt till med mer huvudbry för er, än som läget nu är. Tråkigt om ni betalt för allt som blivit utfört, då finns ingen möjlighet till ersättning för den uppkomna situationen, som t ex skadestånd.
    Finns det egentligen en kvalitetsansvarig? Vad anser denne om det hela.

11. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Otervlig sits du hamnat i m70 lider verkligen med dig! Kan ingenting om själva sakfrågan men de frågor du ställer här bör du kunna dryfta med ditt ombud, Ligger själv i en tvist i tingsrätten med en oseriös byggare och mitt läge är lika som ditt - jag har rätt och byggaren fel men det kommer ändå att kosta mig massor av stålar att få rätt samt att byggaren om han förlorar bara försätter bolaget i konkurs och skjuter över mina advokatkostnader på mig! Att ha juridiska tvister som enskild mot ett företag verkar vara en knepig och omöjlig situation!

12. saturnus

saturnus

Medlem

tråkigt att höra om Ditt läge också co, lyft upp det i en egen tråd, så kanske fler får info om hur det kan gå, när man vill den stora drömmen skall gå i uppfyllelse.
    Många familjer som sätter sitt liv och framtida besparingar i pant, för att uppleva känslan med ett eget hus, är nog mer upptagna med att fundera ut färg på golv o vägg och kakel i badrumm m. m. än misstänka att husbygget håller på att spåra ur.
    Vad som är viktigas, är att man inte betaler, förrän man godkänt jobbet. Där borde den där omhuldade Kvalitetsansvarige rycka in, och göra lite själ för sin betalning, eller han lägger kanske skulden på Besiktningsmannen?

13. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Mitt fall är komplicerat och jag ska redogöra för det när tingsrättsförhandlingen är över!

14. saturnus

saturnus

Medlem

Alla fall, blir komplicerade, när man vänder sig till en advokat ;D

15. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Det har du alldeles rätt i! Ibland undrar jag vem som blåser oss mest - advokaten eller entreprenören!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.