Spärrfärg och schellack

4k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag ska måla ett hus invändigt som idag består till största delen av 25 år gammal, (klar-)lackad furupanel. Till historien hör att personen som bodde i huset under de 25 åren var storrökare.

Jag tvättar alla ytor och använder ozonmaskin för att få bort det värsta, men tänker använda en oljebaserad spärrfärg för att täcka in resten (förmodligen blir det nordsjös spärrvit).

Nu till min fråga: Måste jag kvistlacka trots oljebaserad spärrfärg? Vill ju inte direkt behöva göra om allt om några år, men det är sanslöst många kvistar och vore skönt att slippa!

2. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Du kan inte schellacka utanpå klarlacken. Det skulle gjorts INNAN lacken lades på. Men är av samma åsikt att spärra med en lösn,edelsbas grundfärg för att slippa gneomslag .
    Anders

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret!

Hur kommer det sig att det inte går att schellacka utanpå ett tidigare lager av färg? Om kvistarna skulle blöda igenom, är det kört då och man får slipa ner till trät eller?

4. Linska
    Medlem Nivå 10
    Jag har en burk Flüggers kvistlack och på den står det:
    Även lämplig på tidigare målat underlag.
    Det borde väl även gälla klarlack?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: