Byggahus.se
Jag är i färd med att lägga klinker på ett gammalt betonggolv.

Eftersom plattan inte är islolerad så kommer det igenom en del markfukt.

Gör Primern så att det blir ett tätskikt? Jag vill ju att mitt klinkergolv ska "andas" bort fukten.

Jag har köpte en Primer C.

Finns det olika typer av Primers, de som andas och de som är täta?

När jag köpt primer har iofs alltid klinkersäljarn plockat fram det så om det finns olika sorter när det gäller fukttätningsförmågan vet jag inte. Men generellt är ju primer till för att öka vidhäftningen mellan betong och klinker så nåt tätskikt är det inte, men det borde i så fall framgå av förpackningen väl?

Jag har hittat lite liknande trådar och det verkar som om det finns Primers som är "diffusionsöppna" dvs de andas. Jag har köpt min på Biltema och det står inget om detta i den tekniska beskrivningen.

När jag lagt klinkers så har det räckt med 1 liter primer per rum så jag har aldrig jagat ören på billiga-Nisse-ställen för 1 l primer påverkar inte kostnaden när man renoverar med golvvärme och flytspackel som jag gör. OM det finns olika typer av primers är det ju märkligt att det inte framgår av beskrivningen vilken typ det här är. Biltema är ingen bygghandel och ingen kvalitetsaffär i min värld direkt :rolleyes: men nån slags kundtjänst har dom väl? här i stan står det hyfsat kunnigt folk i infodisken, Du får nog fråga dom om det inte står nåt på flaskan.

Thomas59
Inte funderat på saken men svaret är nog troligast NEJ. En primer som har samma/liknande egenskaper som det faktiska tätskiktet (guckan/duken) skulle väl strida lite mot principen att bara ha ett (1) tätskikt.

Syftet med primern är nog enbart att binda ytmaterialet och öka vidhäftningen.

Jag la flytspackel på oisolerad platta och då skulle primern spädas mycker mer än normalt för att inte stoppa fukten. Så troligen kan en primer stoppa fukten.

Thomas59
Addan91 skrev:
Jag la flytspackel på oisolerad platta och då skulle primern spädas mycker mer än normalt för att inte stoppa fukten. Så troligen kan en primer stoppa fukten.
Där ser man, har som sagt inte funderat på det tidigare och kan inte påminna mig att jag läst nåt heller.

Thomas59 skrev:
Där ser man, har som sagt inte funderat på det tidigare och kan inte påminna mig att jag läst nåt heller.
Inte jag heller, har använt primer ggr x flera men alltid för att få bättre fäste för flyt eller fix, ingen har sagt nåt om det tätar mot fukt vad jag minns :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.