Jag har tänkt bygga in carport till förråd. Inga mått stämmer med modern standard på tex skiv och isoleringsdimensioner, men mitt främsta huvudbry är vilken spännvidd man kan ha på glespanel? Taket bärs av limträbalkar (90*220) cc c:a 2000. Ovanpå dessa ligger korsande reglar 45*95 (50*100?) i taketsfallriktning, cc knappt 1000, och på det tak av spontat virke täckt av papp.
Jag hade tänkt att ha luftspalt mellan dessa reglar (från början hade jag tänkt mig 45 mm isolering där också men det blir för krångligt). Luftspaltens undersida tänkte jag mig skulle vara gips och därunder isolering mellan 220-balkarna. Sedan tänkte jag ha gips som innertak, men den lär ju näppeligen kunna sättas med 2000 i spännvidd så glespanel blir väl ett nödvändigt ont, men frågan är om ens den kan sättas med sådan spännvidd. 22 mm sägs ju vara bra för cc 600 och 28 för cc 1200, sedan beror det förstås på hur tätt glesen sätts, gipsens vikt och krav på planhet (det skulle ju bli förråd). Det går ju att sätta 34, men räcker det? Tar man 45 måste det väl fungera och man kan sätta ett lager isolering till, men jag tycker det i ett kallt- el i varje fall svalt förråd kan räcka att ha isolering mellan 220-balkarna och dessutom vill jag ha så mycket takhöjd kvar som möjligt.
Går det inte med stor spännvidd kan man ju försöka sätt en extra balk mellan limträbalkarna, men spännvidden är stor, omkring 6 m. För att slippa ta till fler limträbalkar kan man ju ha en klenare regel som fästs uppåt/får hänga i 45x95-reglarna, men det blir trassligt särskilt när upphängningen ska igenom isoleringen.
45 mm reglar mellan balkarna i st f som glespanel under är kanske en möjlighet men lite krångligt att fästa på ett bra sätt.
Hur ska man förresten göra när isoleringsdimensionerna inte passar, lämna luftspalt eller försöka komprimera lite?