Spännvidd carport?

6k läst  3 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Planerar bygga carport nu i vår och allting är klart när jag givetvis fått för mig att bredda den en bit för att få lite mer plats samt för att enklare kunna göra om den till ett vettigt garage längre fram.

Carporten består av pelare 100x100 cc 1900. Dessa är urtagna i ovankant för längsgående hammarband 45x195 och ovanpå dessa på tvären ligger ett pulpettak av 45 x 220-reglar med cc1200. Ursprungliga spännvidden var ca 3,7 m och den nya tänkta är ca 5 meter.

Skulle behöva hjälp med ett överslag om det kommer att hålla när takreglarna kryper upp mot 5 meter eller om man då måste gå över till någon "riktig" takstolslösning?

Ligger i Skåne där det aldrig blir någon smö.. :cool:

2. Andjon
    Medlem Nivå 4
    Enligt tabell i en bok som jag har så ska det till en 75x225 med cc 600mm vid lägsta snölast.

Ska det stå en 02:a i carporten?

AndreasF

3. R
    Medlem Nivå 1
    75x225 låter som limträ? Vilken bok är det du kollat i, känns som något jag borde införskaffa..

Och JA, det lär det göra då och då...Hur du nu kunde veta det?? :confused:

4. Andjon
    Medlem Nivå 4
    Du kan säkert få tag i den dimensionen om beställer från såg/bygghandel. Tabellen gällde inte limträ utan vanligt konstruktionsvirke.

Skaffa Garagebyggboken av Ingemar Hultquist. Där finns lite enkla dimensioneringstabeller för takkonstruktioner.
    Det finns säkert bättre böcker för just takdimensionering men jag har inte koll på dem.

......Jag hänger en del på 02-tavlan och antog att det inte finns allt för många Rikard Ahlin i Skåne:) Har själv en Taigagrün 02.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: